Ons 3-stappen EHBO-coronacrisisplan voor jouw onderneming

 
corona ondernemers

Begin maart zaten we nog met 50 ondernemers bij elkaar voor de aftrap van ons nieuwe Live Groeiprogramma 2020. We vroegen ons op dat moment alleen nog maar af: is het geven van een hand nu wel zo verstandig...? Inmiddels zaten we weken in een ‘intelligent lockdown’ en proberen we nu onze weg te vinden in het ‘nieuwe normaal.

Je zit er dus middenin, de coronacrisis, en het is allemaal behoorlijk beangstigend. Niet alleen voor je gezondheid, maar voor velen van ons… voor onze business. Het corona-virus zorgt voor serieuze wereldwijde schade aan de economie. Consumentenvertrouwen is ongekend laag en iedereen is bezorgd over de toekomst.

Van de meeste mensen die ik spreek, maken zich sommigen enigszins zorgen, anderen maken zich flinke zorgen en bij sommigen ligt werkelijk hun totale bedrijf stil.

Natuurlijk zien we bedrijven die nu helemaal los gaan, omdat zij een product of dienst bieden waar juist nu een enorme behoefte aan is. Uiteraard zijn dit uitzonderingen. We zien ook bedrijven die hun handel tot een minimum zien slinken, waarvan echt de totale vraag wegvalt of die zelfs geheel moeten sluiten. Daar tussenin bevinden zich het merendeel van de bedrijven die in meer of mindere mate extra moeite moeten doen om het hoofd boven water te houden.

Voor al die ondernemers die worstelen om er het beste van te maken, geven we in dit artikel zoveel mogelijk directe hulp om de crisis het hoofd te bieden.

In de vorm van een driestappen EHBO-plan met een reikwijdte van 30, 60 en 90 dagen vanaf vandaag, geven we een gericht advies hoe je het beste deze crisis het hoofd kan bieden. Wees je er trouwens bewust van dat precies deze zaken je ook kunnen helpen om succesvol te zijn en te groeien zonder dat er een crisis is. Daar gaan we!

1. Binnen 30 dagen: optimaliseer je cash-flow

Om je bedrijf gaande te houden is het nu erg belangrijk om aandacht te schenken aan je cashflow. Voldoende tegoeden op je bedrijfsrekening stelt je in staat om salarissen te betalen, de huur van je pand te betalen en andere vaste kosten te voldoen, zelfs wanneer er nu minder inkomsten zijn. Zonder voldoende positief saldo loopt jouw bedrijf vast, met mogelijk desastreuze gevolgen voor jezelf, je bedrijf en je medewerkers.

Het is dus zaak om je cashflow nauwkeurig in kaart te brengen en te bewaken. “Cash is King” is een bekende uitspraak en die geldt in deze tijden als nooit tevoren.

Als eerste is het belangrijk om inzicht te krijgen in hoe jouw bedrijf ervoor staat qua cashflow. Duik in de cijfers en haal boven water welke financiële verplichtingen je hebt, welke uitgaven en belangrijke investeringen je te verrichten hebt; kortom welke betalingen je kunt verwachten op korte termijn.

Uitgaven

Ga na welke uitgaande betalingen kritisch zijn voor je lopende bedrijfsoperatie, en welke betalingen niet-kritisch zijn. Ga voor alle niet-kritische betalingen na of het werkelijk van belang is om de onderliggende verplichting daadwerkelijk voort te zetten. Misschien is een beëindiging of pauzering in de huidige situatie een betere, meer verantwoorde keuze.

Ook bestaan je kosten soms uit terugkerende zaken waarvan je je kunt afvragen of je niet een half jaar (of langer) zonder kan. Denk hierbij aan abonnementen, software die je zelden gebruikt, extra dienstverlening waar je ook wel even zonder kan, extra voorraad of gehuurde ruimte gericht op toekomstige groei, en dergelijke. Ga na wat de voorwaarde van de dienstverlening is en of deze valt op te zeggen, te verminderen, te pauzeren of uit te stellen.

Dan hou je alle betalingen over die niet kunnen worden uitgesteld. Voor deze categorie doe je er goed aan om contact op te nemen met de ontvangers en afspraken te maken. Wellicht kan de betaling worden uitgesteld, of kan er een andere betalingsregeling worden afgesproken. Hou hier rekening met veranderende betalingscondities zoals bijvoorbeeld het vervallen van een betalingskorting of een opslag door late betaling. Probeer hier de beste keuze in te maken, maar ga niet teveel in verzet tegen de voorstellen van je leveranciers en maak gebruik van de aangeboden ruimte. Het is erg plezierig als jouw leveranciers bereid zijn mee te denken en daar een kleine vergoeding voor vragen. Ze hebben natuurlijk zelf ook een belang bij jouw voortbestaan, maar ze zijn natuurlijk geen bank.

Inkomsten

Tegelijkertijd met het optimaliseren van de uitgaande geldstroom, ga je na hoe je ervoor kunt zorgen dat alle te verwachten ontvangsten ook daadwerkelijk en liefst zo snel mogelijk bij je binnen komen. Wellicht heb je nog facturen openstaan… dan is nu het moment om de telefoon te pakken en ervoor te zorgen dat de facturen daadwerkelijk betaald worden. Natuurlijk kan het zijn dat jouw klanten ook getroffen worden door de crisis en terughoudend zijn met betalen. In overleg kun je dan wellicht komen tot een regeling waardoor jouw klant minder in één keer hoeft te betalen, dus meer gespreid betaalt, maar jij toch betalingen ontvangt volgens een afgesproken planning. Liever een deelbetaling dan helemaal geen betaling.

Zorg bij leveringen die je nu doet dat je zo snel mogelijk factureert en er vervolgens bovenop zit dat de factuur ook wordt betaald. Je kan overwegen om contact op te nemen nadat je de factuur hebt verstuurd. Stel dan simpele vragen: of de factuur goed is ontvangen, of de factuur volledig is en of iets de betaling nog in de weg staat. Dit helpt om de klant in actie te zetten om en wordt je factuur sneller betaald. Wees duidelijk over je betalingstermijn. En contacteer je klant een paar dagen nadat de betalingstermijn is verlopen met de vraag wanneer er dan wel wordt betaald.

Mocht je totale cash-flow toch niet het gewenste beeld geven, aarzel dan niet om de hulp van de overheid in te schakelen om betalingen uit te stellen dan wel geld aan te trekken. Er zijn verschillende manieren om financiële hulp te ontvangen van de overheid in de vorm van financiële regelingen en belastingmaatregelen voor ondernemers. Je vindt deze informatie uiteraard op de websites van de rijksoverheid, de regionale ontwikkelmaatschappijen, bij de belastingdienst of bij Qredits.

2. Binnen 60 dagen: optimaliseer je winstgevendheid

Zelfs in het licht van overheidssubsidies, leningen en loonheffingskortingen, moet je mogelijk aanvullende maatregelen nemen om de kosten verder te beheersen. Met het meer op orde brengen van je cashflow, met bovengenoemde snel te nemen maatregelen, is het dan nog niet gedaan. Je zult waarschijnlijk meer maatregelen moeten nemen om in bedrijf te blijven. De balans tussen je omzet en je kosten, oftewel je winstgevendheid, is hierbij de sleutel. Als je ziet dat je omzet daalt en je kosten niet snel genoeg afnemen, is het tijd om in te grijpen door middel van bezuinigingen en/of het vergroten van je omzet.

Bezuinigingen

Eerst bespreken we het doorvoeren van bezuinigingen. Als het goed is heb je in eerste instantie voor je niet-kritische uitgaven regelingen getroffen of wellicht heb je zaken kunnen elimineren. Dus dan rijst de vraag: waar moet je op bezuinigen? Personeel is vaak een hoge kostenpost op de begroting en vaak de eerste plek waar wordt gekeken om besparingen te realiseren. Maar wat kun je doen? Zomaar veranderen van de voorwaarden en daarmee verlagen van uitgaande betalingen is niet eenvoudig.

In het algemeen zijn nadelige wijzigingen in de belangrijkste arbeidsvoorwaarden, inclusief wijzigingen in de beloning, niet toegestaan ​​zonder toestemming van de werknemers (en, als er collectieve groepen zijn, zonder vakbonds- of ondernemingsraadoverleg). Transparant zijn over de huidige financiële positie van het bedrijf kan in sommige gevallen helpen bij het verkrijgen van toestemming van werknemers.

In plaats van de beloning te verlagen, kun je overwegen om een ​​tijdelijke bevriezing van salaris of loonsverhogingen te vragen. Wanneer werknemers echter contractueel recht hebben op een salarisverhoging, kan dit recht in het algemeen ook niet worden gewijzigd zonder toestemming van de werknemer. Je wilt ook niet te veel onrust veroorzaken en dit soort maatregelen heeft maar een geleidelijk effect.

Hoewel veel kostenbesparende maatregelen begrijpelijkerwijs gericht zijn op bestaande werknemers, kijken veel werkgevers ook zorgvuldig naar lopende sollicitaties en uitstaande aanbiedingen aan sollicitanten. Een steeds vaker voorkomende manier om personeelskosten te beheersen, is het implementeren van een wervingsstop. Het intrekken of uitstellen van een reeds uitgebrachte aanbieding is echter niet zo eenvoudig. Werf hier dus voldoende goed advies over in.

Wellicht heb je mensen op tijdelijke basis in dienst, en maak je de keuze om hun dienstverband niet te verlengen. Dat zou je alleen moeten doen, wanneer deze personeelsleden niet direct inkomsten genereren. Wellicht is het ook een mogelijkheid om te kijken of je op een creatieve manier je personeel beter kunt inzetten voor het genereren van meer omzet.

corona ondernemers

3. Binnen 90 dagen: optimaliseer je marketing en sales

Dan de andere kant van winstgevendheid verbeteren: het structureel verhogen van je omzet door te investeren in meer omzet. Dat klinkt paradoxaal, investeren in meer omzet. We wilden toch juist minder geld uitgeven? Dus misschien toch maar liever bezuinigen op marketing en sales?

Om een antwoord te geven op deze vraag, een verhaaltje.

Stel je bent visser op een groot meer en het meer zit vol vis. Je gaat regelmatig met je boot het meer op om te vissen. Je hebt de optimale frequentie gevonden, 1 keer per dag het meer op om 3 uur te vissen. Dit levert je precies de voor jou optimale hoeveelheid vis op om aan je afnemers te verkopen. Van de ene op de andere dag is de hoeveelheid vis in het meer met driekwart afgenomen.

Wat doe je dan? Ga je minder vaak het meer op om je netten uit te gooien en vissen te vangen of juist vaker? In deze tijd van Corona-crisis, waarbij er zich wellicht minder klanten in jouw markt bevinden dan je gewend bent, ga je er dan minder vaak op uit om klanten te werven of juist vaker?

Juist. Vaker!

Dus bezuinigen op sales en marketing is geen goed idee. Sterker nog: je moet je marketing en sales juist intensiveren om je omzet op peil te houden. En om nog even aan te sluiten bij de vraag of je personeel zou moeten ontslaan, of dat je hen wellicht beter op andere plekken kunt inzetten…je voelt hem al aankomen: wat dacht je ervan om meer mensen in te zetten op sales en marketing? Zodat je toch meer vissen, lees klanten, binnen kunt halen, ondanks dat er minder potentiële klanten in jouw markt zijn.

Marketing moet je minimaal in stand houden, en je sales moet je juist intensiveren. Het kan zo zijn dat alles wat marketing nog niet goed geregeld heeft, moet worden vlotgetrokken door sales. Ook hier tijd voor creativiteit: wat heeft jouw klant nu nodig? Welke oplossing kun jij bieden voor zijn of haar probleem? Het is goed denkbaar dat in deze moeilijke tijden jij met je bedrijf een speciale handreiking kan doen om jouw bestaande of nieuwe klanten te helpen bij het oplossen van hun problemen. Juist de problemen die door corona zijn ontstaan. Zo kan je, naast het verminderen van je uitgaven, ook aan de slag met het op niveau houden van je inkomsten.

De uitnodiging is steeds om te kijken naar wat er wél kan en je creativiteit, die je als ondernemer ongetwijfeld hebt, daarvoor in te zetten. Wellicht kun je nieuwe diensten of producten aanbieden in jouw huidige markt, of kun je andere kopers vinden voor jouw bestaande product of dienst. Uitgekiende branding, structurele marketing en geraffineerde sales, waarbij je grip en controle hebt op het genereren en closen van leads, is superbelangrijk als fundament voor de continuïteit en groei van jouw bedrijf.

Als je dit nu niet voor mekaar hebt, dan heb je daar nu last van. Je kunt dan in deze situatie niet zo heel veel veranderen aan de inkomsten van je bedrijf. Confronterend, maar waar.

Maar trek dan nu wel de juiste conclusie. En ga nu meteen aan de slag om die structurele marketingmachine neer te zetten. Met die structurele marketingmachine maak je een aanzet tot het continu genereren van meer omzet en meer winst. En voldoende winst is weer nodig om bijvoorbeeld een lening af te sluiten.

En dat kán belangrijk zijn omdat je met die lening zowel je groei kan financieren als een extra buffer kunt inbouwen. En met die extra buffer kun je mogelijke tegenslagen in de toekomst beter het hoofd bieden.

Hoe nu verder?

Als je jouw bedrijf nog in 2020 een flinke boost wil geven en in volle vaart 2021 wilt starten, dan wordt het tijd voor twee dagen Scaleup Bootcamp.

In het Scaleup Bootcamp ga je aan de slag met alle instrumenten uit de Business Accelerator Groeiformule. Je gaat bijvoorbeeld leren welke marketingstrategie echt niet mag ontbreken in jouw groeiplan, én je gaat direct aan de slag met de eerste implementatiestappen. Zo behandelen we alle stuk voor stuk superwaardevolle strategieën uit de Business Accelerator Groeiformule.

In allerlei business brainstorms en workshops, die elkaar in hoog tempo afwisselen, ga je twee dagen gefocust en concreet aan de slag met jouw bedrijf.

Is het Scaleup Bootcamp jouw tijd waard?

De voorgaande edities van het Bootcamp werden gemiddeld met een 8,4 beoordeeld door de deelnemers.

Een deelnemer zei bijvoorbeeld: “Solide aanpak, ervaren en kundige spreker (has been there more than once), zeer veel bruikbare content in korte tijd, direct aan de slag met jouw eigen onderneming, veel kansen om te leren van en met anderen.”

Hoe kun je deelnemen aan het Scaleup Bootcamp?

Het Scaleup Bootcamp vindt plaats op 1 en 2 oktober aanstaande. Dit is de laatste keer dat we het Scaleup Bootcamp doen in 2020. De locatie zal regio Amsterdam worden. Je kunt kiezen of je LIVE of ONLINE deelneemt. Zo zien we kansen om nog meer ondernemers van dienst te zijn.

En voor de kosten hoef je het niet te laten: deelname is nog steeds kosteloos, je betaalt alleen 47 euro voor ‘onkosten’ zoals catering voor de LIVE deelnemers en datzelfde bedrag voor de complexe streamingfaciliteiten voor de ONLINE deelnemers.

Doe jij mee? Meld je hier aan!

Met korting naar het Scaleup Bootcamp

Wil je iemand meenemen? Een teamlid bijvoorbeeld, omdat je dan na het Bootcamp samen direct aan de slag kunt. Of een zakenrelatie, die ook wel een nieuwe boost van zijn of haar bedrijf kan gebruiken.

Dan hebben we een mooi voorstel om je hierin te supporten: Met de TWEE VOOR DE PRIJS VAN ÉÉN deal doe je met z’n tweeën mee voor 47 euro. Dus neem mee dat teamlid of zakenpartner! Gebruik dan de promocode TWEEVOOREEN op Eventbrite achter de link “Promotiecode invoeren”.

Meld je nu aan voor het Scaleup Bootcamp!