Wie luistert er naar jou als MKB-ondernemer?
Het MKB staat volop in de belangstelling. Geroemd door de politiek en als verantwoordelijk gezien voor de economische groei. Maar wie luistert er echt naar de MKB-ondernemer? Meestal is de MKB-ondernemer toch vooral op zichzelf aangewezen.
In onze gesprekken dit najaar met MKB-ondernemers stelden we ons op als vertrouwenspersoon en kregen we een warm welkom. Ze vertelden ons hun succes, ambities en zorgen. We merkten dat ze graag de kans namen om strategisch van gedachten te wisselen. In deze veelbelovende relatie zien we dus zeker brood en daarmee ook onze eigen zakelijke toekomst.
En dat wilden we dit keer even kwijt, gewoon een heel persoonlijk verhaal, zonder verdere omhaal. Want onze mooiste ervaring van dit jaar was het persoonlijke gesprek van ondernemer tot ondernemer. Over kansen en keuzes. Een gesprek met herkenning en erkenning over en weer. Het voelde als thuiskomen – en dat is ons heel wat waard. Is een dergelijk gesprek iets voor jou?
Inmiddels zijn we met Business Accelerator ruim een jaar bezig. Verscheidene ondernemers hebben deelgenomen aan ons acceleratieprogramma, in de vorm van individuele coaching of een compleet acceleratietraject.
We zijn aan de slag geweest voor onder meer Goboony, Powerhouse, De Beeldenmakers en Koopwijzer. Voorbeelden van bedrijven met ambitie en veranderingslust. Daar hebben we met workshops, coaching en advies bijgedragen aan strategische groei. Of het nu ging over branding van hun merk, herpositionering, teamontwikkeling, financiële planning, strategische marketing of de betrokkenheid van team bij de definitie van een gemeenschappelijke visie, we zijn er trots op dat we de eigenaren en directie van deze bedrijven hebben mogen ondersteunen bij hun acceleratie.
Daarnaast hebben we dit jaar vier marktonderzoeken uitgevoerd, waarbij steeds meer dan duizend bedrijven meededen. Hierdoor begrijpen we nu veel beter begrijpen wat de zakelijke realiteit is van de Nederlandse MKB-ondernemer. We onderzochten op welke manier groei, concurrentie, leiderschap en netwerken worden ervaren in het MKB.
Tientallen gesprekken
Alhoewel we veel geleerd hebben van deze onderzoeken, vertelt een enquête natuurlijk maar het halve verhaal.
En omdat we, ook in aanvulling van de projecten die we hebben uitgevoerd, nog beter wilden begrijpen wat jou als ondernemer bezig houdt, hebben we dit najaar de stoute schoenen aangetrokken. We zijn met de respondenten in gesprek gegaan, om zo nog meer met onze markt in contact te komen. Zo hebben met tientallen ondernemers gesproken over hun bedrijf, hun situatie, uitdagingen en wensen. Hoe ze ervoor staan, wat hun ambities zijn, welke exitstrategie ze volgen.
Dit is een bijzondere ervaring voor ons. De diversiteit van mensen, ieder met hun eigen drive, de openheid van iedereen, het heeft ons verrast, verbaasd en verwonderd.
Misschien is het niet heel zakelijk om het zo te zeggen, maar dit contact met ondernemers, luisterend naar hun visie, dromen en idealen, hun wensen voor zichzelf en voor hun gezin en kinderen, voor hun medewerkers en hun families, de verantwoordelijkheid voor hoe de wereld eruit ziet en gaat zien… het heeft ons echt geraakt.
We hebben mensen ontmoet waar wij ons meer dan ooit voor willen inzetten.
Wie luistert er eigenlijk?
Tijdens die rondgang kregen we een heel goed beeld. Hoe gaat het eigenlijk met ondernemend Nederland, en meer specifiek het midden- en kleinbedrijf? In hoeverre is men bezig en goed onderweg met de uitvoering van hun exitstrategie?
Het MKB staat volop in de belangstelling. Vertegenwoordigd door een groep hardwerkende ondernemers wordt het MKB vaak geroemd door de politiek en als verantwoordelijk gezien voor het leeuwendeel van de economische groei. Verder wordt de MKB-ondernemer vaak betrokken bij maatschappelijke en sociale initiatieven en wordt het genoemd als het fundament van onze samenleving.
Mooie termen, maar de MKB-ondernemer heeft het niet bepaald gemakkelijk. Ze hebben het niet gemakkelijk, omdat het simpelweg heel hard werken is om succesvol te zijn in een snel veranderende wereld. Het toewerken naar een exit en het volgen van een exitstrategie is makkelijker gezegd dan gedaan.
En ondanks dat er vaak wordt gesproken over het MKB, voelt de MKB-ondernemer zich maar zelden gehoord.
Dat de MKB-ondernemer zich niet gehoord voelt, kan twee dingen betekenen: ofwel er wordt niet (goed) geluisterd, ofwel er wordt niet de juiste taal gesproken. Wie luistert er doorgaans naar de ondernemer en is er om deze daadwerkelijk te helpen in zijn business… de accountant, de bank, de bedrijfsvereniging, zijn concullega’s? Soms wel, maar meestal is de MKB-ondernemer toch vooral op zichzelf aangewezen.
In onze gesprekken met MKB-ondernemers stellen we ons steeds bewust op als vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon die maar één belang heeft: het belang van de ondernemer. Waarbij we met onze gesprekspartners aan de slag gaan om doelen te helpen realiseren. Daarbij streven we niets anders na dan zijn of haar succes. En laten we bewust onze pitch in de tas.
Een warm welkom
Wat kregen we een enorm warm welkom! Onmiddellijk namen de ondernemers ons in vertrouwen. Ze vertelden ons hun succes, ambities en zorgen. We merkten daarbij dat de ondernemer vooral heel weinig strategische support krijgt. En dat onze gesprekspartners graag de kans namen om eens strategisch over hun bedrijf van gedachten te wisselen.
Waar liggen de kansen en hoe worden issues opgelost? Wat is een succesvol businessmodel en hoe houden we de concurrentie van ons lijf? Welke exit wordt er nagestreefd en welke exitstrategie past daarbij? In gepassioneerde gesprekken, kwamen we steeds op verschillende mogelijkheden om obstakels op te ruimen en hun bedrijf te laten groeien. Daarbij pasten we steeds de elementen van onze acceleratieformule toe.
Dat gaf onszelf natuurlijk een validatie van ons eigen werk, want we kunnen veel achter de tekentafel verzinnen en ons gedachtegoed formuleren. Maar ons werk zal moeten aansluiten bij de gedachtewereld en de praktische realiteit en urgentie van onze (aanstaande) cliënten. Dat blijkt tot ons genoegen het geval te zijn.
We zijn enorm blij met de MKB-ondernemers als groep om voor te werken: moedig, hard werkend, verantwoordelijk, ondernemend en altijd op zoek naar de mogelijkheid om hun onderneming verder te ontwikkelen, zoekend naar de beste exitstrategie in de richting van een waardevolle bedrijfsverkoop.
In deze veelbelovende relatie zien we dus zeker brood en daarmee ook onze eigen zakelijke toekomst. Blijkbaar spreken wij de taal van het midden- en kleinbedrijf. En dat komt natuurlijk, omdat we zelf meer dan eens zelf in de klei gestaan hebben van een groeiend bedrijf en de praktijk van alledag kennen. En verschillende exitstrategieën hebben toegepast op weg naar een bedrijfsverkoop. Met de verkoop van IENS.nl aan Tripadvisor als prominent recentelijk resultaat (ik zal eens een blogpost aan die geschiedenis wijden).
Maar het mooiste was het persoonlijke gesprek van ondernemer tot ondernemer. Een gesprek met herkenning en erkenning over en weer.
Wat is jouw verhaal?
Met de ruime ervaring die wij in onze bagage hebben op het gebied van versneld groeien, willen we je graag helpen om ook jouw bedrijf te laten groeien.