Om hulp vragen voor je business…waarom, wie en hoe?

 
Hulp vragen voor je business

Als er nou ooit een moment in de geschiedenis is waarin om hulp vragen relevant is, dan is het wel nu ten tijde van de coronacrisis. Volgens onze premier komen we deze crisis alleen te boven door het samen te doen en dus vinden we manieren om elkaar te hulp te schieten en te ondersteunen.

Het zou goed kunnen dat jij er nu achter komt dat je helemaal niet zo gewend bent om om hulp te vragen, er ook niet zo bedreven in bent en dat je eigenlijk niet zo goed weet hoe je dat het best doet.

Zou jij wel meer de hulp van anderen willen inschakelen? Dan ben je hier aan het juiste adres.

In dit blog lees je waarom je vaker om hulp zou moeten vragen, wanneer je dat het beste doet, aan wie je het vraagt en tot slot hoe je het vraagt. 

Zodat je om hulp vragen als strategische bedrijfstool kunt gaan inzetten: een waardevolle aanwinst voor je bedrijf!

Hulp van anderen valt je echt niet zomaar ten deel, tenzij…je er daadwerkelijk om vraagt aan mensen. Om de één of andere onhandige reden bestaat er de overtuiging bij (vaak jonge) ondernemers dat om hulp vragen een teken van zwakte is. “Fake it till you make it” is het adagio dat door veel ondernemers wordt aangehangen en dus weigeren ze om om hulp te vragen – zelfs op momenten van grote nood.

Maar als het gaat om ondernemerschap is hulp vragen juist geen zwakte. Het kan zelfs een heel slimme zakelijke move zijn om om hulp te vragen.

Waarom vraag je om hulp?

Als je je trots opzij kunt zetten en stopt met de houding van “ik weet waar ik het over heb en ik heb alles onder controle”, die veel ondernemers in meer of mindere mate hebben, dan zijn er verschillende voordelen die te behalen zijn door om hulp te vragen.

Om hulp vragen kan het een stuk gemakkelijker maken om je merkbekendheid te vergroten en een reputatie op te bouwen onder ondernemers – wat vooral belangrijk is wanneer je nieuw bent of nieuw in een bepaalde branche. Uiteraard zijn er veel waardevolle marketingstrategieën om je merkbekendheid op te bouwen en om je naam naar buiten te brengen, maar contact maken met mensen en om hulp vragen is een eenvoudige, effectieve manier die je zeker kunt benutten.

Om hulp vragen is een geweldige manier om je netwerk uit te bouwen. Als ondernemer heb je jouw bestaande netwerk dat uit klanten, zakelijke partners, vrienden, familieleden etcetera bestaat. Wanneer je je bedrijf naar het volgende niveau wilt brengen, moét je je toewijden aan het actief vergroten van je netwerk. Dat is de reden waarom de drukste, meest succesvolle ondernemers de tijd nemen voor lunchbijeenkomsten, koffie-afspraken en andere netwerkgelegenheden. Deze activiteiten hebben een belangrijke plaats in hun volle agenda’s omdat ze waardevol zijn en een groot verschil kunnen maken.

Om hulp vragen is belangrijk wanneer je je bedrijf wilt laten groeien. De ondernemer van nu heeft een hele verzameling expertises binnen zijn of haar bedrijf die moeten worden geadresseerd. Je moet goede producten of diensten leveren, verkopen, aan marketing doen, je administratie up-to-date houden, de PR voor je bedrijf doen, je team begeleiden én je bedrijf klaarstomen voor de toekomst! Het is niet zo gek dat je niet alles weet op al deze gebieden.

Je doet jezelf een groot plezier door je trots opzij te zetten en hulp te vragen aan mensen die kennis en ervaring hebben die jij niet hebt en die je verder kunnen helpen.

Wanneer vraag je om hulp?

Het beste moment om om hulp te vragen is wanneer het niet gaat zoals verwacht met je business. Zoals nu met het coronavirus. Dat is tegelijkertijd ook het moment dat ondernemers zich kwetsbaarder voelen dan gewoonlijk. In deze situatie is het belangrijk te weten dat er altijd mensen zijn die je willen en kunnen helpen, áls ze tenminste zouden weten dat je hulp nodig hebt. Dus, verzamel je moed en vraag om hulp!

Het kan ook geen kwaad om om hulp te vragen wanneer het juist goed gaat met je business. Om hulp vragen met betrekking tot hoe het beter kan, wat de beste volgende stap voor je business is en hoe je met mogelijke tegenvallers kunt omgaan, zorgt voor een stijgende lijn in je resultaten.

Andere geschikte momenten om de hulp van anderen in te schakelen zijn:

  • Wanneer je bedrijf spiksplinternieuw is

  • Wanneer je een nieuw product gaat lanceren

  • Wanneer je op zoek bent naar zakenpartners

  • Wanneer je actief wordt in een nieuwe branche

  • Wanneer je een nieuwe doelgroep wilt bedienen

Punt is, als ondernemer kun je het gewoon niet allemaal alleen. Als je niet alleen wilt overleven, maar ook wilt bloeien, dan moet je soms om hulp vragen.

BA-blog-5-1080x720-img-2.jpeg

Wie vraag je om hulp?

Als je in de situatie bent dat je hulp nodig hebt, dan is het niet altijd gemakkelijk om te beslissen wie je zult vragen. Hier wat mogelijke opties:

Je mentoren: wanneer je langdurige relaties hebt ontwikkeld met mentoren (zeer aan te bevelen!), dan zijn zij de goede personen om om hulp te vragen. In de meeste gevallen zijn zij beter op de hoogte van jouw situatie en de staat waarin je bedrijf zich bevindt dan wie dan ook, dus wees niet bang om op hun te leunen wanneer je het nodig hebt.

Je helden: je zult er versteld van staan hoe behulpzaam je helden zijn wanneer je hen om hulp vraagt. Je helden zijn mensen tegen wie je opkijkt: een andere ondernemer of bedrijfseigenaar, of iemand die jij volgt en van wie je altijd probeert te leren.

Je vrienden (en hun vrienden): net als je mentoren hebben je vrienden waarschijnlijk een aardig goed beeld van hoe het met jou en je bedrijf gaat. Vraag hen om hulp wanneer je het nodig hebt, en als zij je niet kunnen helpen, vraag dan of zij iemand kennen die dat wel kan. Dat je vrienden niet altijd bekend zijn met de ins en outs van jouw expertise, kan een groot voordeel zijn. Een frisse blik is veel waard.

Niet iedereen die jij vraagt zal je kunnen of willen helpen, maar je hebt maar één persoon nodig die je helpt en voor je het weet ben je weer goed op dreef met je bedrijf.

Hoe vraag je om hulp?

Wanneer je zover bent dat je iemand om hulp gaat vragen, houd er dan rekening mee dat iedereen het net zo druk of drukker heeft dan jij, dus het is belangrijk om het goed te doen. Hier volgen 3 tips:

Tip 1: geef eerst iets, bied iets aan voordat je iets vraagt. Het hoeft niet iets te zijn wat jou heel veel tijd en energie kost, iets kleins is prima, je laat zo zien dat je niet alleen maar wilt ontvangen.

Tip 2: houd het kort. Stuur mensen geen lange en langdradige e-mails. Wees authentiek en echt, en kom snel ter zake.

Tip 3: vraag niet om hulp tussen 9 en 17 uur… probeer niet met mensen te communiceren wanneer iedereen dat al doet. Stuur je e-mail na 17 uur of in het weekend. Je vergroot hiermee kans dat jouw e-mail wél opvalt.

Kortom, het loont zeer de moeite om anderen om hulp te vragen. Je vergroot er je kennis, vaardigheden en het succes van je bedrijf mee. Laat je niet tegenhouden door trots of gene, en vraag!

Tot slot

Inspiratie opdoen over schaalbaar leiderschap? Zelf schaalbaarheid en daarmee versnelde bedrijfsgroei realiseren? Werken aan schaalbaarheid met andere start-ups, scale-ups en investeerders? Doe dan mee aan het Scaleup Bootcamp!

In het sensationele gratis 2-daagse Scaleup Bootcamp krijg je een helder beeld van a) hoe je er nu voor staat met de schaalbaarheid van je bedrijf b) hoe je door slimme strategieën op eenvoudige wijze meer omzet en winst kunt maken c) hoe je ervoor zorgt dat je bedrijf uiteindelijk meer waard wordt en d) wat je moet doen om een succesvolle verkoop te realiseren.

Zo pluk je niet alleen de vruchten van een verhoogd resultaat op de korte termijn, maar laat je de investeringen binnen je bedrijf langdurig renderen en vaar je een toekomstbestendige koers. Met een verlaagd risico en een verhoogd rendement. Hoe cool is dat?

Een fractie van wat je zult leren op het Scaleup Bootcamp:

✔ hoe je jouw schaalbare leiderschap ontwikkeld
✔ hoe je jouw omzet verdubbeld door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent
✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is
✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap in de ontwikkeling van jouw bedrijf
✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en extra financiering kunt aantrekken
✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en wat het waard kan worden
✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten
✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei
✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kan toevoegen.

Je kunt zowel live als online deelnemen aan het Scaleup Bootcamp! We combineren de voordelen van offline en online, om er zo een superwaardevolle ervaring voor jou van te maken.

Wil jij aan de slag om versneld te groeien en op te schalen?

Meld je dan hier aan!!