Verkoop aan bestaande klanten; hoe gemakkelijk wil je het hebben?
Misschien ken je dit gezegde:
“Verkoop aan nieuwe klanten is een hoofdpijndossier,
verkoop aan bestaande klanten is een pinautomaat.”
Veel bedrijven zijn voor meer omzet veelal bezig met het verkopen aan NIEUWE klanten. Dat kost echter veel meer tijd, moeite en geld, dan het verkopen aan BESTAANDE klanten…
Om nieuwe klanten te werven heb je goedlopende marketing nodig om leads te genereren en deze leads te converteren naar prospects. Vervolgens moet je deze prospects kwalificeren en dan nog een heel verkoopproces door om tot daadwerkelijke verkoop te komen. Al met al een flink proces.
En ja, natuurlijk heb je ook nieuwe klanten nodig, maar je maakt het jezelf gemakkelijker door ook (juist) te verkopen aan bestaande klanten.
Door je te focussen op je bestaande klanten maak je het leven van je klanten beter en maak je het jezelf gemakkelijker. Dat is nog eens waarde. Waarde voor je klant en waarde voor jou.
Hoe je aan bestaande klanten verkoopt
Verkoop van NIEUWE producten of diensten aan je BESTAANDE klanten dus.
Nu denk je wellicht: “Leuk Sander, maar ik heb toch net iets verkocht aan mijn bestaande klanten?”.
Hoe je dat dan toch doet? Ik geef je 5 gouden tips:
1. Houd altijd het perspectief van je klant in de gaten
De kunst van toegevoegde waarde bieden begint altijd met je vermogen om door de ogen van je klanten te kijken. Bekijk wat belangrijk is voor jouw klantenkring en hoe jouw product of dienst daar werkelijk aan bijdraagt. Welk probleem los je op, hoe maak jij het je klanten makkelijker om hun werk goed te doen? Wat voor probleem ontstaat er als ze jouw product niet meer zouden kunnen gebruiken?
Maak niet de vergissing om steeds bezig te zijn met de ongetwijfeld geweldige features die jouw product biedt, maar focus je op de voordelen die je klanten met jouw product of dienst kunnen bereiken. Maar ook: welke problemen los je tot dusverre nog niet op? Dit kan een interessante kijk geven op mogelijkheden voor jouw product- en/of service-innovatie.
2. Ontwikkel een geweldige klantervaring
Wanneer jouw bedrijf een onvergetelijke klantervaring biedt, dan is de kans groot dat je profiteert van positieve mond-tot-mond reclame, referrals, positieve reviews en grotere klantloyaliteit.
Je doet er goed aan om elk contactpunt met je (potentiële) klanten onder de loep te nemen en ervoor te zorgen dat je je klanten een superpositieve ervaring biedt. Van het eerste moment dat je om een e-mailadres vraagt, tot je follow-up communicatie nadat je klant bij je heeft gekocht. Met andere woorden, overtref steeds weer opnieuw de verwachtingen van je koper.
Door systematisch een geweldig klantervaring te bieden, bied je ontastbare waarde die je niet kunt verpakken en verkopen. Je moet dan denken aan zaken als persoonlijke service, aandacht voor details en snel en adequaat reageren op vragen en opmerkingen van je klanten. Blijf verwachtingen overtreffen, blijf verrassen.
3. Neem je klant bij de hand
Hiermee bedoel ik dat je je klant helpt om jouw product of dienst optimaal te benutten.
Zorg ervoor dat je klant jouw product op de juiste manier in gebruik neemt, door bijvoorbeeld een duidelijke handleiding mee te leveren, of een kosteloos installatie/implementatie-consult aan te bieden.
Als je een dienst levert, houd in de gaten dat je klant jouw advies of coaching op de juiste manier in de praktijk brengt, zodat zijn of haar inspanningen daadwerkelijk resultaat opleveren.
Het is niet alleen heel vervelend voor je klant als de aankoop niet levert wat het belooft, het is ook heel slecht voor jouw reputatie. Kortom, voldoende redenen om ervoor te zorgen dat jouw klanten succesvol zijn.
4. Maak klanttevredenheid prioriteit
De klant is koning. Je klant heeft wellicht niet altijd gelijk, maar je doet er goed aan om je klant als koning te behandelen. Klanttevredenheid is key, ontevreden klanten komen niet terug. Zo simpel is het.
Dus zorg dat je gemakkelijk benaderbaar bent voor je klanten en vraag geregeld gericht om feedback. Gratis tools als SurveyMonkey bieden templates die je kunt gebruiken om feedback te verzamelen. De resultaten hiervan kun je gebruiken als start voor verbetering of verdere ontwikkeling van je product/diensten portfolio.
5. Onderschat de waarde van gratis informatieproducten niet
Een gratis gids, een rapport, een serie blogartikelen of een webinar: gratis informatieproducten zijn een geweldige manier om waarde te bieden aan je klanten en tegelijk te laten zien wat jouw bedrijf te bieden heeft.
Gratis informatieproducten of content is ook een belangrijke manier om de brand awareness in jouw doelgroep te vergroten.
Uiteraard is het van belang dat de gratis content die je biedt relevant is voor jouw klant en in lijn met wat jouw bedrijf te bieden heeft.
Tot slot
Inspiratie opdoen over schaalbaar leiderschap? Zelf schaalbaarheid en daarmee versnelde bedrijfsgroei realiseren? Werken aan schaalbaarheid met andere start-ups, scale-ups en investeerders? Doe dan mee aan het Scaleup Bootcamp!
In het sensationele gratis 2-daagse Scaleup Bootcamp krijg je een helder beeld van a) hoe je er nu voor staat met de schaalbaarheid van je bedrijf b) hoe je door slimme strategieën op eenvoudige wijze meer omzet en winst kunt maken c) hoe je ervoor zorgt dat je bedrijf uiteindelijk meer waard wordt en d) wat je moet doen om een succesvolle verkoop te realiseren.
Zo pluk je niet alleen de vruchten van een verhoogd resultaat op de korte termijn, maar laat je de investeringen binnen je bedrijf langdurig renderen en vaar je een toekomstbestendige koers. Met een verlaagd risico en een verhoogd rendement. Hoe cool is dat?
Een fractie van wat je zult leren op het Scaleup Bootcamp:
✔ hoe je jouw schaalbare leiderschap ontwikkeld
✔ hoe je jouw omzet verdubbeld door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent
✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is
✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap in de ontwikkeling van jouw bedrijf
✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en extra financiering kunt aantrekken
✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en wat het waard kan worden
✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten
✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei
✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kan toevoegen.
Je kunt zowel live als online deelnemen aan het Scaleup Bootcamp! We combineren de voordelen van offline en online, om er zo een superwaardevolle ervaring voor jou van te maken.
Wil jij aan de slag om versneld te groeien en op te schalen?