Maak jouw product echt opmerkelijk!

 
product opmerkelijk

“Marketing is de hoeksteen van iedere succesvolle versnelde groei.”

Als jij dat omarmt dan juichen we dat van harte toe. Maar….. het is niet alles, er is méér dan marketing alleen. Want er wordt vaak gedacht dat als je maar een goed doordacht marketingsysteem hanteert, dat je dan elk product of elke dienst met gemak en als vanzelf verkoopt.

Hoewel marketing een belangrijke factor is in het succes van jouw product of dienst, is het niet de énige factor. Jouw product moet op z’n minst beantwoorden aan een belangrijke behoefte van je klant, of een urgent dan wel belangrijk probleem oplossen, of op een andere manier van toegevoegde waarde zijn.

Geen dertien in een dozijn

De kans is groot dat je je in een markt bevindt met concurrenten. Bedrijven die vergelijkbare producten aanbieden als jij.

Het is dus belangrijk voor je dat je je onderscheidt van de rest. Je kunt dat doen door onderscheidende marketing te bedrijven, onderscheidende klantenservice te bieden; kortom je te onderscheiden door alles op alles te zetten om een optimale relatie met je klanten te ontwikkelen.

Maar dan je product: je kunt het je niet veroorloven om een product te bieden uit de categorie ‘Dertien in een dozijn’. Je zult op zoek moeten gaan naar hoe jij je product kunt doorontwikkelen zodat het anders en beter is dan de andere producten in de markt. Meer nog, je wilt jouw product zó bijzonder maken, dat het mensen opvalt en zij niet anders kunnen dan erover praten.

Kortom: jouw product moet een ‘opmerkelijk product’ zijn, om daadwerkelijk succesvol te zijn.

In Seth Godin’s book, Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable beschijft hij ‘opmerkelijk’ als “iets waarover gepraat wordt, wat opgemerkt wordt. Uitzonderlijk. Nieuw. Interessant. Het is een Paarse Koe. Saaie dingen zijn onzichtbaar. Dat zijn bruine koeien.”

In dit artikel lichten we toe waarom het belangrijk is om een ‘opmerkelijk product’ te bieden, waarom het in de huidige tijd van crisis kansen biedt, en geven we je suggesties hoe je van jouw product een ‘opmerkelijk product’ maakt.

Waarom is een ‘opmerkelijk product’ belangrijk?

Het antwoord op deze vraag ligt voor de hand: klanten worden dag in dag uit geconfronteerd met een enorme hoeveelheid producten die door bedrijven worden aangeboden, en dus is een ‘goed’ product ‘niet goed genoeg’. Een goed product valt niet op in de zee van goede producten.

Wil je dat jouw klanten jouw product opmerken, dan moet het opmerkelijk zijn.

Moet je extra voorzichtig zijn in tijden van crisis?

Het is gemakkelijker om ‘opmerkelijk’ te zijn in tijden van economische neergang omdat alle anderen te bang zijn om een poging te wagen. Het is een natuurlijke reactie op crisis om de kalmte te bewaren, geen gekke dingen te doen en niet al te veel op te willen vallen.

Is voorzichtigheid nou echt zo verstandig? Nee! Wanneer je het tegenovergestelde gedrag laat zien en wél met een ‘paarse koe’ op de proppen komt, val je des te meer op en is er significant succes te behalen.

product ontwikkeling

Hoe maak je van jouw product een opmerkelijk product

1.      Zoek de uitersten op

Oftewel, maak je product super exclusief of juist supergoedkoop, maak het uitzonderlijk groot of juist heel klein, maak het heel zwaar of juist vederlicht. Door een uiterste op te zoeken, behoort jouw product al gauw niet meer tot de massa. Het is vervolgens aan jou om te beoordelen welk uiterste de beste kansen biedt.

2.      Ga niet op in de massa

Als jij de neiging hebt om niet te veel te willen opvallen, dan heb je wel een probleem... Je kunt het je niet veroorloven om in de massa op te gaan, want niemand zal je product opmerken in het lawaai van de markt en dus is de kans op succes klein.

Je zult jezelf in dat geval moeten uitdagen om jezelf en je product meer zichtbaar te maken, op te vallen, te onderscheiden. Dat is een kwestie van mindset, dus als dit actueel is voor jou, dan doe je er goed aan om advies en hulp in te schakelen bij de ontwikkeling daarvan.

3.      Kies een doelgroep met de hoogste urgentie

Ook qua doelgroep wil je ver weg blijven van de massa. In plaats daarvan ga je op zoek naar die doelgroep die de hoogste urgentie heeft bij de aanschaf. Dat betekent uitvinden wie het meeste baat heeft bij jouw product, wie het ervoor over heeft om voor jouw product een goede prijs te betalen, en vervolgens hoe je met deze doelgroep de best mogelijke relatie opbouwt.

Heb je je doelgroep afgebakend? Dan kan je ieder ander verder negeren, en kun je supergefocust aan de slag.

4.      Gebruik je gezonde verstand

Het ontwikkelen van jouw opmerkelijke product is bij uitstek een gelegenheid om je creativiteit de vrije loop te laten. In combinatie met je gezond verstand: de basis van je opmerkelijke product blijft dat het een probleem oplost voor jouw duidelijk afgebakende doelgroep. Wanneer je bovengenoemde punten meeneemt in je overwegingen, dan kun je je creativiteit verder z’n werk laten doen.

5. Test jouw ‘opmerkelijke product’

Beoordelen of jouw product ‘opmerkelijk’ is en de resultaten gaat bieden die jij wenst klinkt leuk, maar is niet zo heel gemakkelijk. Daarom is het goed om niet te veel gehecht te raken aan je product. Zodra je merkt dat je product niet zo ‘opmerkelijk’ is als je dacht, doe je er goed aan om snel een andere koers te kiezen.

Als mensen niet onmiddelijk gefascineerd zijn door jouw product, zullen ze er verder geen aandacht aan besteden en zullen er niet over praten. Het is dan verspilling van tijd en geld om verder te investeren in de ontwikkeling van je product. De kans is groot dat je niet verder komt dan een middelmatig resultaat en dat is nou precies wat je niet wilt.

6.      En ga dan door!

Stel je hebt een supersuccesvol opmerkelijk product in de markt gezet. Klanten zijn enthousiast, je omzet stijgt. Geweldig! Maak nu niet de fout door op je lauweren te gaan rusten en te hopen dat je product tot in lengte van dagen uitzonderlijke resultaten blijft leveren.

Zodra jouw opmerkelijke product zijn positie heeft ingenomen in jouw portfolio en in de markt, kun jij weer aan de tekentafel gaan zitten om jouw volgende opmerkelijke product te ontwikkelen.

7.      Geloof in jezelf

Hmm ja, dat klinkt misschien een beetje wazig, maar het kan overweldigend zijn om je te realiseren dat jij diegene bent die met een briljant product zou moeten komen. Waar het op neerkomt is dat alle grote namen, de opmerkelijke producten zoals Google, Apple e.d., ooit klein zijn begonnen.

‘Every master was once a disaster’; oftewel geloof in jezelf, ga aan de slag en laat je niet weerhouden door fouten en mislukkingen.

Tot slot

Inspiratie opdoen over schaalbaar leiderschap? Zelf schaalbaarheid en daarmee versnelde bedrijfsgroei realiseren? Werken aan schaalbaarheid met andere start-ups, scale-ups en investeerders? Doe dan mee aan het Scaleup Bootcamp!

In het sensationele gratis 2-daagse Scaleup Bootcamp krijg je een helder beeld van a) hoe je er nu voor staat met de schaalbaarheid van je bedrijf b) hoe je door slimme strategieën op eenvoudige wijze meer omzet en winst kunt maken c) hoe je ervoor zorgt dat je bedrijf uiteindelijk meer waard wordt en d) wat je moet doen om een succesvolle verkoop te realiseren.

Zo pluk je niet alleen de vruchten van een verhoogd resultaat op de korte termijn, maar laat je de investeringen binnen je bedrijf langdurig renderen en vaar je een toekomstbestendige koers. Met een verlaagd risico en een verhoogd rendement. Hoe cool is dat?

Een fractie van wat je zult leren op het Scaleup Bootcamp:

✔ hoe je jouw schaalbare leiderschap ontwikkeld
✔ hoe je jouw omzet verdubbeld door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent
✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is
✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap in de ontwikkeling van jouw bedrijf
✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en extra financiering kunt aantrekken
✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en wat het waard kan worden
✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten
✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei
✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kan toevoegen.

Je kunt zowel live als online deelnemen aan het Scaleup Bootcamp! We combineren de voordelen van offline en online, om er zo een superwaardevolle ervaring voor jou van te maken.

Wil jij aan de slag om versneld te groeien en op te schalen?

Meld je dan hier aan!