De sleutel tot schaalbaarheid in leiderschap

 
schaalbaarheid in leiderschap

Er komt een moment dat je met je bedrijf de volgende fase in wilt, het wordt dan tijd om op te schalen. Dit is een belangrijk veranderingsmoment in de ontwikkeling van je bedrijf: van kleine ondernemer maak je de sprong naar bedrijfseigenaar. Deze sprong is voor veel ondernemers een lastige, waarbij sommige ondenemingen zelfs onder een glazen plafond vast komen te zitten. 

De oorzaak hiervan? Nee, ligt niet aan de marketing, de verkoop, de funding, het product zelf of de teamleden. Vaak is de ondernemer zelf de grootste beperking van de door hem- of haarzelf gewenste groei. Veel ondernemers weten dit intuïtief ook wel. Maar wat te doen?

In dit artikel lees de belangrijkste oorzaken hiervan. En wat dus ook de sleutel is om te komen tot een andere vorm van leiderschap. Schaalbaar leiderschap, een belangrijke voorwaarde om tot versnelde bedrijfsgroei te komen.

Het glazen plafond van jouw leiderschap

Het is een cliché om te zeggen dat de meeste entrepreneurs die een bedrijf oprichten worstelen met de groei van hun bedrijf. Iconische uitzonderingen zoals Bill Gates, Steve Jobs, en Michael Dell daargelaten, hebben de meeste entrepreneurs moeite om vroeg in het bestaan van hun bedrijf om te schakelen van doe-modus naar delegeer-modus. En dan nog, niets dan goeds over het ondernemerschap van Steve Jobs, maar een geweldige manager was het niet… ook hij worstelde met zichtbare moeite om zijn leiderschap te ontwikkelen.

De reden voor de lastige omschakeling naar delegeer-modus is dat ondernemers bang zijn om details of onderdelen van van de uitvoering los te laten. Ze aarzelen om meer over te laten aan anderen en zo de schaalbaarheid van leiderschap binnen hun bedrijf te verbeteren. Zij blijven werken in hun bedrijf en niet aan hun bedrijf. Ze blijven micro en schakelen niet over naar macro.

Een veelgehoorde opmerking is: “Als ik het allemaal moet gaan uitleggen, dan ben ik nog veel langer bezig, ik kan het veel beter en sneller zelf doen”. Herkenbaar?

“Het vermogen om zowel ondernemer als manager te zijn,
is slechts bij een klein aantal ondernemers meteen al in aanleg aanwezig”


Ik heb zelf in de loop van de tijd een aantal bedrijven opgebouwd van startup tot succesvolle onderneming met een omzet van tientallen miljoenen. Ook onze deelnemers aan onze programma’s ontwikellen zich versneld. Hierbij zien we dat een goede ondernemer niet altijd een goede uitvoerend directeur hoeft te zijn. Het vermogen om beide rollen te vervullen en op een vroeg moment de schaalbaarheid te verbeteren, is slechts bij een klein aantal ondernemers meteen al in aanleg aanwezig.

Sommige ondernemers gaan de vereiste ontwikkeling door, waarbij ze steeds meer leiderschap in hun team ontwikkelen. Maar veel ondernemers weten niet hoe ze deze volgende stap kunnen zetten in hun bedrijf en dan met name hun eigen rol daarbinnen. Ze schakelen niet om naar een juiste modus en leiderschapsstijl die hun bedrijf laat opschalen. En dat probleem openbaart zich op een bepaald moment altijd in de ontwikkeling van het bedrijf.

Het gevolg? Het bedrijf blijft beperkt tot wat de ondernemer zelf direct kan organiseren, en hoeveel impact een briljante startende ondernemer ook mag hebben, hij heeft maar twee handen, 24 uur in een dag en kan nooit op alle gebieden een diepe expertise ontwikkeld hebben. Het bedrijf heeft een lage schaalbaarheid als gevolg.

Goed ondernemerschap is niet meteen goed leiderschap

De meeste ondernemers worstelen met hun veranderende rol wanneer hun bedrijf groeit van een handjevol personeelsleden of nieuwe producten of diensten lanceert. Het vermogen en de vaardigheden die deze ondernemers succesvol maken als oprichter van de onderneming werken juist tegen bij hun leiderschapsrol als het bedrijf verder moet worden uitgebouwd.

Het is belangrijk om “what got you here won’t get you there” te erkennen,
en daar ook naar gaan handelen

Maar het gaat veel te ver om dit te verklaren vanuit verkeerd leiderschap voortvloeiend uit een niet meer passende persoonlijkheid. De oorzaak is eerder dat de ondernemer blijft hangen in een benadering die eerder goed werkte en succes heeft gebracht, maar die nu niet meer past bij zijn situatie en de schaalbaarheid die zijn bedrijf in de toekomst nodig heeft.

Om het anders te zeggen: de erkenning van het verschijnsel “what got you here won’t get you there”, en daar ook naar gaan handelen.

Het kan dus gebeuren dat je vast komt te zitten onder een glazen plafond. Een pafond dat wordt gevormd door de beperkingen van je eigen leiderschap.

Kan een ondernemer een leider worden?

Maar dat hoeft niet zo te blijven. Een goede leider die het vermogen heeft om zijn bedrijf op te schalen zal zijn gewoontes en gedrag veranderen. Hij gaat ertoe over om de talenten, ervaring en het verantwoordelijkheidsgevoel van de managers en teamleden beter aan te spreken en daarmee te mobiliseren.

Daarbij laat hij een deel van zijn opgebouwde skills en gewoontes simpelweg onbenut. En stemt zichzelf en zijn leiderschapsstijl af op het optimaliseren van de bijdrage van zijn teamleden en managers om daarmee de specifieke uitdagingen van zijn groeiende bedrijf aan te gaan.

Nu wordt er vaak beweerd dat een ondernemer nooit de kwaliteiten van een uitvoerend directeur heeft, en zich die ook niet kan eigen kan maken. Ze zouden elkaar uitsluiten omdat er heel andere kwaliteiten en dus heel andere type personen voor nodig zijn.

Wij geloven dat dit niet waar is. De meeste ondernemers kunnen leren hoe ze beter managen en zo hun onderneming een hogere schaalbaarheid te geven. Zolang ze maar bereid zijn:

  • om op de juiste plaatsen een stap terug te doen;

  • om de kwaliteiten van anderen op de juiste manier in te zetten;

  • om toe te geven dat hun oude manier van werken niet meer past bij dat wat hun bedrijf nu nodig heeft;

  • om meer en meer leiderschap te ontwikkelen bij de daarvoor geschikte teamleden;

  • om teamleden aan te nemen die beter zijn op hun deelgebied dan dat de ondernemer is.

Maar welke zaken dan juist veranderen voor dit schaalbare leiderschap?

5 bekende valkuilen

Er zijn vier belangrijke zaken die, gezien vanuit het leiderschap, heel goed werken bij de opstart van een bedrijf, maar juist tegenwerken bij de verdere uitbouw en het verbeteren van de schaalbaarheid van de onderneming.

1. Kwalitatief sterke teamleden vermijden

Een specialist of manager van een deelgebied zou meer kwaliteiten dan jijzelf moeten meenemen. Een bekende valkuil is het actief vermijden van sterkere teamleden, in ieder geval dus sterker op een bepaald deelgebied of specialisme dan dat jij als ondernemer zelf bent.

Waarom zou je dat doen? Sommige ondernemers streven ernaar om op die manier overwicht te blijven houden in hun team. Andere ondernemers bezuinigen op loon. Weer andere vertrouwen belangrijke zaken aan niemand anders toe dan aan zichzelf.

Door nieuwe teamleden zo aan te nemen dat hun kwaliteit lager is dan jouw eigen kwaliteit op dat deelgebied, dan blijft het bedrijf als geheel als gevolg daarvan onder een glazen plafond.

2. Loyaliteit aan oudgedienden

Trouw en loyaliteit aan die kleine groep mensen die er waren bij de start of opbouw van het bedrijf. In de opstartfase moet een leider zich opstellen als de commandant van een groep soldaten achter de frontlinie. Daarbij geldt “Allen voor één, en één voor allen”.

Dit blinde vertrouwen kan echter tegenwerken bij het leiden van een groeiende organisatie, waar het meer gaat over het leveren van een steeds toenemende prestatie en kwaliteit in de samenwerking.

3. Taakgericht werken

Taakgericht werken is concentreren op de taak die nu gedaan moet worden. Dit is bijvoorbeeld van groot belang bij een belangrijke gebeurtenis, zoals het lanceren van een nieuw product of dienst. Maar te veel aandacht voor details kan er een oorzaak van zijn dat een grotere organisatie het grote doel uit het oog verliest. Met andere woorden: teveel micro en te weinig macro.

4. Werken met oogkleppen op

Dit is een belangrijke eigenschap van een visionaire ondernemer die zich alleen richt op het uitbrengen van een revolutionair product of een unieke dienst. Deze werkwijze kan weliswaar van belang zijn in een opbouwfase, maar kan ontaarden in tunnelvisie, waarbij de groei van het algehele bedrijf als secundair belang gezien wordt.

5. Werken in afzondering

Werken in afzondering is prima voor de briljante wetenschapper die zich concentreert op een ingenieus idee. Maar het is funest voor een ondernemer, wiens groeiende organisatie moet vertrouwen op zijn aandacht voor klanten, investeerders, analisten, journalisten en andere personen buiten het bedrijf.

Leiderschap

Moeilijk of makkelijk te realiseren?

Als het zo makkelijk was, dan zouden niet zoveel ondernemers te kampen hebben met deze situatie. Maar er is wel degelijk een uitweg, een transitie naar een betere schaalbaarheid.

Hoe ziet deze transitie er uit? Ondernemers die zich committeren aan de groei en schaalbaarheid van hun bedrijf, kunnen bovenstaande tekortkomingen overwinnen door een grote dosis zelfdiscipline en over te gaan naar een andere leiderschapsstijl:

  • Ze zijn bereid om te leren - te luisteren naar anderen, zijn bereid zich te laten ondersteunen door experts en zijn bereid stappen te ondernemen om zichzelf te veranderen.

  • Zij leren hoe ze eerlijk met problemen of uitdagingen moeten omgaan.

  • Zij zijn bereid om afscheid te nemen van personen die niet of te weinig bijdragen aan het succes van het bedrijf.

  • Zij zijn bereid om problemen en situaties uit het verleden te herkennen en strategische maatregelen te nemen en prioriteiten te veranderen.

  • Zij nemen soms impopulaire maatregelen om te doen wat het beste is voor het bedrijf.

  • Zij werken aan het verbeteren van de relatie en communicatie met medewerkers die is gericht op wederzijdse profijtelijkheid.

  • Zij nemen mensen aan die op een bepaald werkgebied sterker zijn dan zijzelf.

Met andere woorden, zij maken de gezondheid en de continuïteit van het bedrijf als geheel hun hoogste prioriteit en de transitie van leiderschap daarbinnen hun meest belangrijke aandachtsgebied.

Hoe bereik je dit?

De hiervoor genoemde zaken zijn niet zozeer het gevolg van een ‘verkeerde persoonlijkheid’ of een gebrek aan talent dan wel aanleg, maar meer een probleem van de verkeerde gewoonten of het verkeerde gedrag in combinatie met een gebrek aan de juiste focus op nieuw leiderschap en de kennis die nodig is om dat op de juiste manier in te richten.

Gewoonten of gedrag die leiden tot schaalbaar leiderschap zijn zeker te ontwikkelen. We streven ernaar om met onze blogs, webinars en managementrapporten een bijdrage te leveren aan deze transitie. Voor sommigen is dit voldoende.

“Na eenmaal een nieuwe leiderschapsstijl te hebben geprobeerd zonder succes,
blijft de ondernemer nu voor altijd ver weg van een dergelijke aanpak”

Het aanpassen van gewoonten blijkt in de praktijk toch voor velen lastig. Pogingen om dit nieuwe leiderschap vorm te geven ten spijt, het leidt er meestal toe dat veranderingen niet voldoende wortel schieten en de ondernemer toch weer terugvalt op oude gewoonten, hoewel die niet blijken te werken. Met dramatische consequenties.

Hoe komt dat? Vaak gaat de poging gepaard met slechte resultaten, gefrustreerde teamleden, stress en conflicten. Na eenmaal een nieuwe leiderschapsstijl te hebben geprobeerd zonder succes, blijft de ondernemer nu voor altijd ver weg van een dergelijke aanpak. En is het plafond van glas nu voorgoed veranderd in een plafond van gewapend beton. En dat is doodzonde, want het is niet nodig.

Wil je als ondernemer dit belangrijke onderdeel van je groeiproces met een veel grotere kans op succes doorlopen? Volg dan actieve workshops en mobiliseer coaching en advies op dit vlak.

Op schaalbaar leiderschap gerichte vaardigheden zoals strategisch people management, nieuw leiderschap ontwikkelen en stimuleren in een team, kunnen effectief worden met de juiste begeleiding, coaching en ondersteuning van ervaren experts met oog voor en kennis van schaalbaarheid van jouw organisatie. 

Uiteraard bieden wij die oplossing. Het People Strategy onderdeel van de Acceleratiemethode van Business Accelerator bevat de meest belangrijke elementen van schaalbaar leiderschap. In workshops, trainingen en het online groeiprogramma of het live groeiprogramma van Business Accelerator krijgen deelnemers de strategieën, structuur en begeleiding aangereikt die nodig zijn om gewoontepatronen te veranderen en nieuw leiderschap te ontwikkelen. Leiderschap die leidt tot een hoger rendement en een betere schaalbaarheid.

Tot slot

Inspiratie opdoen over schaalbaar leiderschap? Zelf schaalbaarheid en daarmee versnelde bedrijfsgroei realiseren? Werken aan schaalbaarheid met andere start-ups, scale-ups en investeerders? Doe dan mee aan het Scaleup Bootcamp!

In het sensationele gratis 2-daagse Scaleup Bootcamp krijg je een helder beeld van a) hoe je er nu voor staat met de schaalbaarheid van je bedrijf b) hoe je door slimme strategieën op eenvoudige wijze meer omzet en winst kunt maken c) hoe je ervoor zorgt dat je bedrijf uiteindelijk meer waard wordt en d) wat je moet doen om een succesvolle verkoop te realiseren.

Zo pluk je niet alleen de vruchten van een verhoogd resultaat op de korte termijn, maar laat je de investeringen binnen je bedrijf langdurig renderen en vaar je een toekomstbestendige koers. Met een verlaagd risico en een verhoogd rendement. Hoe cool is dat?

Een fractie van wat je zult leren op het Scaleup Bootcamp:

✔ hoe je jouw schaalbare leiderschap ontwikkelt
✔ hoe je jouw omzet verdubbeld door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent
✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is
✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap in de ontwikkeling van jouw bedrijf
✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en extra financiering kunt aantrekken
✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en wat het waard kan worden
✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten
✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei
✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kan toevoegen.

Je kunt zowel live als online deelnemen aan het Scaleup Bootcamp! We combineren de voordelen van offline en online, om er zo een superwaardevolle ervaring voor jou van te maken.

Wil jij aan de slag om versneld te groeien en op te schalen?

Meld je dan hier aan!