Trainingen en seminars: hoe leiden ze tot succes?....
Wanneer je je kennis wilt bijspijkeren en bij wilt blijven bij de ontwikkelingen in de wereld (en dat zijn er nogal wat, momenteel) is het volgen van trainingen en seminars zeer de moeite waard. Zeker wanneer je er voor zorgt dat je optimaal gebruik maakt van wat de training of het seminar je te bieden heeft.
In ons blog van deze week lees je hoe jij het maximale eruit haalt, hoe je van elke training of seminar een succes maakt en zo resultaat boekt voor jou en je bedrijf.
“Jaja, ik moet nu ineens van die hopeloze trainingen en seminars gaan volgen”, hoor ik je misschien denken...
Om succesvol te zijn met je bedrijf moet je je blijven ontwikkelen
om steeds weer de aansluiting blijven zoeken bij veranderingen die in jouw branche en in de wereld plaatsvinden
Er zijn genoeg ondernemers die niet zo’n fan zijn van trainingen en seminars, om diverse redenen.
De belangrijkste reden is vaak dat het resultaat van hun deelname aan een training of seminar is tegengevallen.
Herken je deze symptomen?
Je ging naar een training en zat daar met allerlei deelnemers die in de verste verte niet op jou en jouw business leken.
Je zat naar een trainer te luisteren waarvan je dacht: “ik weet er meer van dan jij” en het was nog een slecht verhaal ook.
Je besteedde een dag aan een seminar en was teleurgesteld in wat je concreet in handen kreeg om mee aan de slag te gaan.
Je energie zakte steeds verder weg en in plaats van een steun in de rug werd het helaas een energielek van jewelste.
Je besteedde tijd en geld aan een training of seminar en je verdiende deze investering niet terug.
Een training of seminar als een hopeloze en teleurstellende kostenpost, dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Gewoon niet meer doen dan maar?
Nee, want nu komt-ie: om succesvol te zijn met je bedrijf kan het niet anders dan dat je jezelf en je bedrijf ‘moet’ blijven ontwikkelen!
Nieuwe kennis, nieuwe vaardigheden, steeds weer de aansluiting blijven zoeken bij veranderingen die in jouw branche en in de wereld plaatsvinden. Een leven lang leren, daar komt het wel op neer. ‘Doing nothing is not an option’.
Maar nu is het zo dat je kennis vergroten en je vaardigheden ontwikkelen door middel van het doen van trainingen en seminars alleen maar nut heeft, als je er werkelijk succes mee boekt en het bedrijfsresultaat wordt vergroot. Het moet altijd een concreet resultaat opleveren. Kennis en kunde opgedaan bij een training die leidt tot een slimmere en effectievere wijze van werken en dus de productiviteit verhoogt, is daar een voorbeeld van. Hogere productiviteit werkt direct door in de winstmarge en dat is dus concreet resultaat.
Zo wordt je inzet, moeite en de betaling ervan een investering in plaats van een uitgave. Als dit niet het geval is, is het verspilde moeite. Als je dan toch jezelf in beweging moet brengen om te blijven leren, dan kun je dat op verschillende manieren optimaliseren.
In dit blog besteden we aandacht aan trainingen en seminars als manier om te leren en zo voorop te blijven lopen als ondernemer. Met de juiste kwaliteit training en de juiste houding hebben ondernemers veel aan deze manier van leren. Het inspireert en het zorgt ervoor dat je succesvol inspeelt op veranderingen in de markt en de wereld. Dit alles vertaalt zich in concrete veranderingen binnen je onderneming die jouw doelen dichterbij brengen.
In dit blog geven we je de volgende 6 waardevolle pointers die er gezamelijk voor zorgen dat je daadwerkelijk resultaat behaalt met trainingen en seminars.
1. Kies het juiste seminars en de juiste training
Het is om te beginnen belangrijk dat je deelneemt aan kwalitatief goede trainingen en seminars. Bij deze een handige, nogal onconventionele checklist om het juiste seminar of training voor jou te kiezen:
DOELEN STELLEN - want je wilt dat een training die bij je doelen past.
Wil je gelijkgestemde ondernemers ontmoeten en met ze in contact komen? Wil je je netwerk laten groeien? Wil je potentiële klanten aantrekken? Wil je meer weten over nieuwe technologie of trends?
Neem de tijd om een paar van jouw belangrijkste doelen op te schrijven en kijk dan naar wat elk van de trainingen te bieden hebben. Door dit te doen, zou je in staat moeten zijn om jouw lijst te verkleinen tot de trainingen die aansluiten bij jouw doelen.INHOUD MET HEFBOOM - want je zoekt naar informatie die een duidelijke meerwaarde heeft.
Komen de onderwerpen overeen met je doelen? Lijken ze vaag of onduidelijk? Zijn ze nuttig voor jouw dagelijkse werkzaamheden? Denk je "dat is wat ik nodig heb!"?Het is belangrijk om zo goed mogelijk na te gaan of het voldoende gedetailleerd is, voldoende passend, voldoende praktisch toepasbaar en voldoende actueel is.
De inzichten en practices van de training zouden meteen een toegevoegde waarde moeten hebben in jouw business. En tenslotte dit; als je denkt "Ik weet dit allemaal al" ga dan na of je het theoretisch weet of dat je dit alles in je bedrijf succesvol in praktijk hebt gebracht. Want kennis is mooi, maar als je zelf nalaat het te implementeren, dan heb je blijkbaar nog veel aan een praktische training over dit onderwerp.ERVAREN TRAINER - want je wilt dat de trainer werkt op basis van ervaring uit de harde praktijk
Is de spreker een ervaringsdeskundige of alleen maar een handige verzamelaar van informatie? Het zal niet de eerste keer zijn dat er iemand op het podium staat die zelf op het betreffende vlak weinig heeft gepresteerd…. Er wordt wel gezegd ‘practice what you preach’. We willen hierin nog een stap verder gaan: de trainer moet idealiter ‘only preach what they have practiced’.BEWEZEN BRON - want je wilt dat de juiste persoon spreekt en dat de juiste mensen deelnemen
Heeft de training een gerenommeerde herkomst? Ga naar Linkedin en check de achtergrond van de trainer, soms verbaas je je over de rijke achtergrond (maar helaas ook wel eens over het tegenovergestelde). Het is natuurlijk ook mogelijk dat iemand een zeer korte, maar stormachtige ontwikkeling heeft doorgemaakt. Vaak vind je iemands achtergrond dan verder in de pers.TEVREDEN DEELNEMERS - want je zoekt ‘social proof’ dat men waarmaakt wat er wordt geclaimd
Zorg ervoor dat je leest wat eerdere aanwezigen over de training hebben gezegd. Lees blogposts, neem contact op op sociale media, bekijk video's en controleer of er online getuigenissen te vinden zijn.
Geen enkele training zal iedereen 100% tevreden achterlaten, maar dit is een geweldige manier om een algemeen idee te krijgen van hoe het is om daar te zijn en of bezoekers het hun tijd en geld waard vinden. Zo voorkom je het ‘WC-eend effect’.RENDEMENT - want je zoekt een positief financieel resultaat, dat een hoog rendement levert (ongeacht de kosten!)
Ga je naar huis met het zicht op een werkwjze om nieuwe klanten te vinden? Behaal je een certificering of een ander concreet resultaat? Verkrijg je gespecialiseerde kennis?
De training moet je in ieder geval in staat stellen om te vertrekken met duidelijke ideeën, concepten en kennis die je onmiddellijk in jouw bedrijf kunt integreren. Dit gaat ook terug naar je budget. Het is altijd moeilijk om je tijd en geld te investeren in iets waar je geen voorgeschiedenis mee hebt, maar je moet nagaan wat je er voor terugkrijgt. Als je bijvoorbeeld eenmalig €2.000 uitgeeft aan een training voor nieuwe vaardigheden, die jaarlijks resulteren in € 20.000 aan business, dan is het de kosten zeker waard.
”Een prachtige methode om je bedrijf structureel te laten groeien.”
Chris Koeling - Koel ICT
2. Plan het in en ga ook echt
Wanneer je besluit een bepaalde training daadwerkelijk te gaan volgen en je geeft je op, neem dan de volgende stappen voor de optimale voorbereiding:
WIE - Wie gaat er nog meer mee?
Veel trainingen zijn gericht op aspecten die ook voor jouw teamleden belangrijk zijn. Bepaal of je deze training alleen gaat volgen of dat het juist verstandig en waardevol is om je teamleden erin te betrekken.WANNEER - Plan het in.
Zorg er dan voor dat je het inplant en die tijd blokkeert. Laat andere bezigheden je er niet van weerhouden om te erheen gaan en zorg dat medewerkers en collega’s je tijdens de training niet kunnen storen. Met “erheen gaan” bedoelen we uiteraard ook dat je in je eigen kantoor, aan je computer op komt dagen wanneer je voor een online training hebt ingeschreven.HOE - wees fit (en op tijd!).
Je hebt er ook het meeste aan wanneer je fris en fruitig aan de training kunt deelnemen. Voorkom dat je al moe bent voordat je er aan begint en kom niet op het allerlaatste moment, nog nahijgend van de haast, aanrennen. Kom op tijd, ‘make yourself at home’ en ga deze gelegenheid om te leren met een open mind tegemoet.
3. Wees actief en betrokken, kortom: doe mee
Je ziet het vaak gebeuren in een training of seminar: er is altijd een aantal mensen dat op de achterste rij in de zaal gaat zitten, met hun armen over elkaar en met een blik in de ogen die zegt “nou, kom maar op, laat mij maar eens zien of jij de moeite waard bent om naar te luisteren…”. Een beetje zoals een ongeïnteresseerde tiener zijn tijd in de schoolbanken volmaakt.
Het zal je niet verrassen dat een dergelijke houding niet helpt om het maximale uit de training te halen.
Je wilt je juist gretig en actief opstellen, om zo alle mogelijke informatie op te kunnen vangen en alle oefeningen die je aangeboden worden ook actief te doen. Er is veel onderzoek gedaan naar hoe mensen het beste leren en actieve deelname, inclusief fysieke beweging, een positieve insteek en geleerde informatie meteen in de praktijk brengen, is cruciaal.
Natuurlijk gebeurt het tijdens een training of seminar wel eens dat je denkt “Wat heb ik hier nou aan?” en de neiging is om dan maar even wat anders te gaan doen; even naar het toilet, even een telefoontje plegen en even je e-mail lezen… voor je het weet ben je er helemaal uit. Doe dat niet!
Laat je kritische oordeel achterwege voor de duur van de training. Stort je er volledig in, geef jezelf de tijd om de resultaten na de training te bewerkstelligen en te ervaren en vel pas dán een oordeel.
“Uitstekende manier om kennis te maken met een programma
waarmee je de groei van je bedrijf zelf gaat bepalen.”Gerbrand Borgdorff - Theateradvies
4. Noteer al je inzichten en je actiepunten
Wanneer je een training volgt zullen er twee dingen gebeuren: je hebt inzichten over het onderwerp van de training, de zogeheten aha-momenten. Soms zijn dat kleine dingen die ineens helemaal duidelijk worden voor je, soms zijn dat grote inzichten. Hoe dan ook, noteer deze inzichten altijd. Vaak komt er een stortvloed aan informatie over je heen en wanneer je je inzichten niet noteert is de kans heel groot dat je ze vergeet. Bestem een apart gedeelte van je schrijfblok of op je tablet voor je inzichten en schrijf ze kort en bondig op.
Inzichten zijn waardevol, maar je hebt er feitelijk alleen wat aan wanneer je ze ook in de praktijk brengt. Maak er dan ook een punt van om bij elk inzicht een actiepunt te noteren. Hier geldt ook weer voor dat dit hele kleine actiepunten zijn (bijvoorbeeld: “die ene e-mail naar een medewerker sturen m.b.t. xyz”) of meer omvangrijke (bijvoorbeeld: “de nieuwe marketingstrategie implementeren – onderzoeken, kiezen, plannen, uitvoeren”).
Laat de actiepunten niet verloren gaan in een schrift (of een virtueel document) vol aantekeningen, noteer je actiepunten op een aparte bladzijde.
5. Maak een plan
Het succes van de training voor jou hangt af van jouw implementatie van de dingen die je hebt geleerd. Eigenlijk begint het pas na afloop van de training. Dan is het tijd om je inzichten en actiepunten erbij te pakken en de stappen te identificeren die je moet zetten.
Vertaal je inzichten en actiepunten in een plan waarin je de volgende zaken opneemt:
DOELEN – wat wil je bereiken?
STRATEGIEËN – hoe wil je dat doen?
PLANNING – wie doet wat en wanneer?
6. Implementeer (en blijf implementeren!)
Nu komt het erop aan! Nu moeten de dingen gedaan worden die tot resultaat leiden. Dat betekent elke dag één of meerdere actiepunten doen die het resultaat dichterbij brengen.
De realiteit laat zien dat dat vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan is… dus maak gebruik van een aantal zeer effectieve hulpmiddelen:
ACTIELIJST - Maak een to-do-lijst! Als jij blij wordt van het aftikken van taken op een lijst, gebruik dan zeker de to-do-lijst om gemotiveerd te blijven, focus te houden en je voortgang te kunnen zien.
BUDDY - Werk met iemand samen, een buddy, iemand aan wie jij verantwoording aflegt en die verantwoording aflegt aan jou. Spreek bijvoorbeeld een dagelijks of wekelijks telefoongesprek af, waarin je elkaar op de hoogte brengt van de voortgang van jullie actiepunten en elkaar aan de tand voelt als de klad er in komt.
INTERVISIE - Word lid van een mastermind groep. Een mastermind groep is een groep van ondernemers en professionals die elkaar helpen en ondersteunen bij het werken aan hun business/professionele doelen. Meer mensen brengen meer kennis en ervaring mee, die je in je eentje domweg niet hebt. Een mastermind groep bestaat veelal uit vier tot acht personen met verschillende achtergronden, kennis en expertise. Je kunt je ook aansluiten bij een professioneel netwerk met ondernemers.
En mocht je toch op enig moment uit het oog verliezen wat je wilde bereiken en er helemaal niet meer mee bezig zijn, maak daar dan geen drama van. Zodra je het in de gaten hebt (wanneer je werkt met een buddy of mastermind groep gebeurt dat snel genoeg, want anderen wijzen je er dan op), ga je weer terug naar je doel, strategie en planning en pak je de draad weer op.
Samenvattend
De uitspraak “The more you put in, the more you get out” is helemaal van toepassing hier. Selecteer de juiste training. Bereid je goed voor. Door actief te werken met de pareltjes die een training of seminar je geven, kun je geweldige resultaten behalen. Blijf implementeren en leer terwijl je je bedrijf ontwikkelt. Daarmee ligt het succes in jouw eigen handen.
——————————
Scaleup Bootcamp
Om maar direct de daad bij het woord te voegen, nodig ik je graag uit om deel te nemen aan het tweedaagse Scaleup Bootcamp - dé groeiboost voor ondernemers.
Tijdens dit opwindende event ga je samen met ons en andere ambitieuze ondernemers twee volle dagen concreet aan de slag met de groei van je bedrijf.
Je krijgt inzicht hoe je ervoor staat met je bedrijf én als ondernemer. We laten je zien wat er mogelijk is; dat ook jij versneld kunt groeien en hoe je dat doet. Je leert strategieën op het gebied van Marketing en Sales, waarvan je achteraf zult zeggen “Had ik dat maar veel eerder geweten, het is zo logisch!”.
Een greep uit wat er te halen valt uit het Scaleup Bootcamp:
✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is
✔ hoe je jouw schaalbare leiderschap ontwikkelt
✔ hoe je jouw omzet verdubbelt door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent
✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap in de ontwikkeling van jouw bedrijf
✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en extra financiering kunt aantrekken
✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en wat het waard kan worden
✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten
✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei
✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kan toevoegen.
Je krijgt de exacte groeiformule gepresenteerd en een bewezen stappenplan dat van toepassing is op de groei van elk type bedrijf - dus ook die van jou!
Je kunt LIVE of ONLINE deelnemen, aan jou de keuze wat het beste voor je werkt.
Klinkt goed? Klik dan hier en verzeker je van jouw plek bij het volgende Scaleup Bootcamp!