Economische waarde ontwikkelen in je bedrijf
Waarde ontwikkelen in je bedrijf: wat betekent dat eigenlijk en hoe pak je dat aan?
In ons blog van deze week gaan we in op vijf aandachtspunten waarmee je de economische waardeontwikkeling van je bedrijf een flinke boost geeft.
Het woord waarde staat eigenlijk gelijk aan waardering. Indien mensen dingen waarderen kennen zij hier waarde aan toe. Over het algemeen is dit subjectief, maar in relatie tot bedrijfswaarde kan dit ook worden gekwantificeerd aangezien voor de producten en diensten een prijs wordt betaald die in geld is uitgedrukt.
Waarde voor je klanten betekent mogelijk dat je bedrijf uitstekende service biedt, op tijd levert en dat de prijzen op een eerlijk niveau zijn.
Voor je werknemers betekent waarde bijvoorbeeld dat zij in een bedrijf werken waar ze goed behandeld worden en dat zij gewaardeerd worden voor hun harde werk.
Voor je leveranciers betekent waarde bijvoorbeeld dat zij op tijd hun rekeningen betaald krijgen en dat jouw bedrijf een respectabele, professionele uitstraling heeft waar zij van profiteren.
Maar wat betekent waarde eigenlijk voor jou?
Misschien betekent het die vrijheid die je niet had toen je voor iemand anders werkte. Misschien is het het bevredigende gevoel dat je krijgt doordat je jouw eigen ideeën in de praktijk kunt brengen. Of misschien ervaar je het runnen van je bedrijf als een belangrijke prestatie waaraan je een gevoel van waarde ontleent.
Al deze vormen van waarde zijn belangrijk, maar wanneer je bedrijf geen werkelijke economische waarde ontwikkelt… zijn deze andere vormen van waarde niet levensvatbaar. Jouw bedrijf heeft pas bestaanrecht als het economische waarde ontwikkelt.
Lees hieronder verder.
Het is tijd voor een nieuw idee over bedrijfsgroei dat past bij ondernemers die vooruit kijken.
Het Business Accelerator whitepaper vertelt over ons nieuwe idee over bedrijfsgroei en toont je hoe jij jouw ambitie waar kunt maken. Hoe je dit doet? Door eerst te systematiseren, dan te schalen en dan de resultaten daarvan te benutten.
Dat doe -en kan! - je zelf. Zo maak je groei systematisch en kom je fundamenteel verder. Zo simpel is het.
Economische bedrijfswaarde
Economische bedrijfswaarde wordt in de basis bepaald door de volgende aspecten:
De waardepropositie van de onderneming: in hoeverre zijn klanten bereid meer te betalen voor producten en diensten dan dat het kost om deze te produceren;
Visie en ondernemerschap leidend tot een krachtige investerings- en executiestrategie die de concurrentie het nakijken geeft;
Het innovatief karakter van de onderneming, waardoor ingespeeld wordt op (latente) klantbehoeften en een concurrentievoordeel behaald wordt door het verzilveren van nieuwe groeikansen;
Het inrichten en aansturen van de bedrijfsoperatie op een zo efficiënt mogelijke wijze, waarbij de medewerkers zich gewaardeerd voelen en een optimale bijdrage leveren aan de meerwaarde van de producten en diensten;
Het managen van risico’s die de meerwaarde (winstmarge) en dus de continuïteit van het bedrijf bedreigen. Voorbeelden zijn stagnatie in omzetontwikkeling, te hoge kosten, onnodige investeringen of een gebrek aan kasstromen (debiteurenbeheer).
Samengevat wordt de economische bedrijfswaarde bepaald door het zo effciënt mogelijk exploiteren van de bestaande business en in te spelen op de groeiopties die de markt biedt.
Bovenstaande punten dienen dan ook te worden geankerd in de bedrijfsvoering om op de lange termijn bedrijfswaarde te behouden en ontwikkelen.
Waardepropositie: een bestendig business model
Een goed functionerend en logisch business model vormt de basis van elke onderneming. Deze geeft antwoord op de vragen: welke toegevoegde economische waarde creëren we met het aanbieden van specifieke producten en diensten? Welke mate van urgentie heeft deze voor welke doelgroep? Het beantwoorden van deze vragen maakt duidelijk wie en waarom klanten voor een product of dienst willen betalen.
Het hebben van een goed business model vormt de basis van een onderneming en lijkt vaak simpeler dan het is. Daar komt nog eens bij dat een business model door gewijzigde omstandigheden zijn meerwaarde kan verliezen of in een aantal gevallen gekopieerd of zelfs verbeterd kan worden door een concurrerende partij.
Visie en ondernemerschap: concrete doelen & heldere strategie
Het wordt pas mogelijk om te bereiken wat je wilt bereiken, als je weet wat je wilt bereiken. Dat klinkt als een cliché en toch is het een belangrijk element. Weet wat je wilt. Concrete doelen kunnen zijn: xxxx euro’s omzet, xxxx euro’s winst, aantal nieuwe klanten, aantal herhaalaankopen van bestaande klanten, maar ook het aantal (nieuwe) mensen op je mailinglijst of het aantal gedownloade rapporten van je website. Doelen kunnen ook zijn: invullen van openstaande functies binnen je bedrijf, het ziekteverzuim terugbrengen tot xx of de werknemerstevredenheid verbeteren van xx naar xx.
Concrete doelen zijn meetbare doelen. Wanneer de doelen die je nastreeft met je bedrijf concreet en meetbaar zijn, wordt het gemakkelijker om een heldere strategie te formuleren om je doelen te bereiken. Hierdoor wordt het ook weer makkelijker om in die zaken te investeren die ook daadwerkelijk rendement opleveren.
Investeren en innoveren: noodzakelijke groeiopties
Stilstaan is achteruitgaan. Zo ook als het gaat om de verkoopresultaten van je bedrijf. Idealiter groeit je verkoop jaar na jaar.
Dat betekent wel dat je altijd weer alles uit de kast moet halen om in te spelen op de vraag en de behoefte van je doelgroep. Stel je zelf steeds weer de vragen: Wie kan ik nog meer helpen met mijn product/dienst en hoe communiceer ik dat? Welke bestaande klanten kan ik nog meer/verder helpen met mijn product/dienst? Welke producten/diensten kan ik ontwikkelen als aanvulling op mijn bestaande portfolio?
Wanneer je financiering binnenhaalt voor je bedrijf, is het belangrijk dat je het extra vermogen goed besteedt. De financiering zou voor een hefboomwerking moeten zorgen, en ervoor moeten zorgen dat het extra vermogen meer geld oplevert dan dat het kost. Daarmee kun je waarde ontwikkelen binnen je bedrijf.
Zoals reeds aangegeven zit de concurrentie niet stil en volgen (technologische) ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Naast het exploiteren van de bestaande business is het dus van essentieel belang om te investeren in nieuwe ontwikkelingen om te blijven groeien.
Winst: waardering op de korte termijn
Winst ontstaat wanneer je inkomsten je uitgaven overtreffen. Een winst & verlies rekening beslaat de periode van een jaar en geeft dan ook met name aan hoe succesvol de onderneming gerund wordt en geeft een beeld van het succes van het huidige product – en dienstportfolio.
De winstmarge wordt bepaald door een aantal factoren, zoals aantal verkochte producten, het prijsniveau, het kostenniveau én de productiviteit van het bedrijf. Hierbij spelen gemotiveerde medewerkers een cruciale rol. Helaas sneeuwt het belang van de ontwikkeling en motivering van waardevolle medewerkers op de lange termijn nogal eens onder als gevolg van de focus op korte-termijnwinst.
Heel kort door de bocht gezegd is het de ultieme taak van een business om winst te genereren. Winst maken betekent toename van het vermogen binnen het bedrijf, oftewel economische waarde-ontwikkeling.
Des te strategischer je het realiseren van winst aanpakt, des te succesvoller zul je zijn. Laat de hoogte van je winst niet aan het toeval over. Stel niet alleen doelen ten aanzien van de omzet die je wilt draaien, maar stel jezelf ook een doel ten aanzien van kosten. En ontwikkel een strategie waarmee je de ontwikkeling van omzet en de beperking van kosten bereikt. Als gevolg zal de winst over langere termijn een groei vertonen en ben je daadwerkelijk bezig met waarde ontwikkelen.
Cash is King: de graadmeter op de lange termijn
Hoewel winst een goede indicatie geeft van de waarde ontwikkeling van het bedrijf op de korte termijn, bepalen daadwerkelijke gegenereerde kasstromen uiteindelijk de echte economische waarde van het bedrijf.
Een positieve cashflow geeft zekerheid en financiële slagkracht. Het geeft je de ruimte om eventuele tegenslagen het hoofd te bieden en het geeft je de gelegenheid om te investeren in je bedrijf wanneer dat nodig is om verdere groei te realiseren.
Winstcijfers kunnen een vertekend beeld geven doordat ze betrekking hebben op een bepaalde periode en niet de daadwerkelijke kasstromen weergeven. Een voorbeeld is de post debiteuren: deze omzet wordt in de winst & verlies rekening meegenomen, terwijl de facturen nog betaald moeten worden. Een ander voorbeeld zijn investeringen die leiden tot afschrijvingskosten uitgesmeerd over meerdere jaren. In de praktijk zijn deze afschrijvingskosten al voorafgegaan door een kapitaal investering (cash outflow) die nog niet is terugverdiend.
Bovenstaande voorbeelden geven aan dat winst een goede indicator is, maar dat de hoeveelheid beschikbare cash een betere graadmeter is op de lange termijn. Daarnaast biedt inzicht in kasstromen ook de mogelijkheid om de financiële en operationele risico’s te adresseren en te managen.
Tot slot
Inspiratie opdoen over schaalbaar leiderschap? Zelf schaalbaarheid en daarmee versnelde bedrijfsgroei realiseren? Werken aan schaalbaarheid met andere start-ups, scale-ups en investeerders? Doe dan mee aan het Scaleup Bootcamp!
In het sensationele gratis 2-daagse Scaleup Bootcamp krijg je een helder beeld van a) hoe je er nu voor staat met de schaalbaarheid van je bedrijf b) hoe je door slimme strategieën op eenvoudige wijze meer omzet en winst kunt maken c) hoe je ervoor zorgt dat je bedrijf uiteindelijk meer waard wordt en d) wat je moet doen om een succesvolle verkoop te realiseren.
Zo pluk je niet alleen de vruchten van een verhoogd resultaat op de korte termijn, maar laat je de investeringen binnen je bedrijf langdurig renderen en vaar je een toekomstbestendige koers. Met een verlaagd risico en een verhoogd rendement. Hoe cool is dat?
Een fractie van wat je zult leren op het Scaleup Bootcamp:
✔ hoe je jouw schaalbare leiderschap ontwikkeld
✔ hoe je jouw omzet verdubbeld door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent
✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is
✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap in de ontwikkeling van jouw bedrijf
✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en extra financiering kunt aantrekken
✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en wat het waard kan worden
✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten
✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei
✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kan toevoegen.
Je kunt zowel live als online deelnemen aan het Scaleup Bootcamp! We combineren de voordelen van offline en online, om er zo een superwaardevolle ervaring voor jou van te maken.
Wil jij aan de slag om versneld te groeien en op te schalen?