Acht marketingfouten die je maar beter kunt voorkomen

 
Marketingfouten voorkomen

Marketing is enorm belangrijk voor je bedrijf en de kans is groot dat het niet je specialiteit is. Het komt ook geregeld voor dat ondernemers behoorlijk succesvol zijn met hun bedrijf zonder écht aan marketing te doen.

Stel je eens voor welke resultaten je kunt behalen wanneer je wél serieus met marketing aan de gang gaat!

Lees dan wel eerst over de acht marketingfouten die je maar beter kunt voorkomen in dit artikel.

Veel succes!

Ken je de uitspraak: “als mijn product goed is dan komen de kopers vanzelf wel”?

Het is verrassend hoeveel ondernemers de impact van marketing onderschatten en zichzelf daardoor succes ontzeggen.

Marketing is belangrijk om jouw doelgroep kennis met je te laten maken, je te leren kennen en waarderen en je te leren vertrouwen. Zonder deze stappen is de kans klein dat je potentiële doelgroep verandert in een tevreden klantengroep.

Aan de slag met marketing dus!

Het is wel opletten geblazen, want marketing is een hele kunst en zonder goede voorbereiding is de kans op falen groot.

In dit artikel acht marktingfouten die je te allen tijde wilt voorkomen!


Marktingfout #1 – Geen marketingplan hebben en uitvoeren

Een marketingplan is essentieel voor het succes van je marketing en daarmee je bedrijf. Wat is een marketingplan dan eigenlijk? Een marketingplan is een document waarin beschreven staat hoe je jouw marketingdoelen gaat behalen. Het beschrijft hoe jij jouw doelgroep benadert en hoe je de relatie met je doelgroep opbouwt en onderhoudt. In een marketingplan staat wie je doelgroep precies is, de strategieën die je gaat gebruiken om met jouw doelgroep in contact te komen, de middelen en kanalen die je benut, en hoeveel nieuwe klanten je wilt werven door middel van je marketinginspanningen.


Marketingfout #2 – Gebruik van de verkeerde marketingkanalen

Er zijn ontelbaar veel kanalen die je kunt benutten om in contact te treden met je doelgroep. “Old school” kanalen zoals kranten, TV, radio, reclameborden en direct mail hebben nog steeds een rol in marketingland, hoewel minder prominent dan jaren geleden. Tegenwoordig hebben we Facebook, Instagram, Google, Twitter, LinkedIn, Blogs etc. Je kunt gemakkelijk in de war raken van alle mogelijkheden.

Bij de keuze naar het juiste kanaal voor jouw bedrijf en product is het goed om te onderzoeken welk kanaal het meest geschikt is voor jouw doelgroep met z’n specifieke demografische kenmerken. Bijvoorbeeld 90% van de mensen op Instagram is jonger dan 35 jaar. Wanneer jouw ideale klant zich in de leeftijdscategorie van 18 tot 34 bevindt, dan is Instagram een prima platform voor je. Wanneer jouw prospects vooral professionals zijn, dan is LinkedIn meer geschikt.


Marketingfout #3: Eindeloos perfectioneren van je website

Een website zonder traffic is waardeloos. Veel bedrijven spenderen veel tijd aan het ontwerp van hun website, ze schaven eraan, poetsen het op en blijven het steeds veranderen in pogingen om het helemaal perfect te krijgen. Terwijl ze in plaats daarvan beter hun website kunnen promoten. Bezoekers op je website is je nummer één prioriteit. Pas wanneer je bezoekers op je website hebt, kunt je door middel van testen gaan onderzoeken hoe goed je website werkt. En pas dan kun je gaan denken aan het verbeteren (en misschien perfectioneren) van je website.

Focus eerst maar eens op het aantrekken van veel bezoekers naar je website, door middel van effectieve internetmarketingstrategieën.


Marketingfout #4 – Geen publiek voor je nieuwe product

Veel bedrijven die falen, falen doordat ze hun nieuwe product niet hebben gevalideerd voordat ze het product ontwikkelden. Je kunt je een hoop kosten en tijdsverlies besparen door je nieuwe product aan de markt te presenteren en te testen of er een markt voor is.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een e-maillijst met potentieel geïnteresseerden op te bouwen en hen te vertellen over jouw product. Stel dat je 250 mensen/bedrijven een e-mail stuurt en vertelt over jouw product en 50 daarvan reageren enthousiast en geven aan het te willen kopen, dan is dat een teken dat je op de goede weg bent met je product. Nog beter is het om het daadwerkelijk aan te bieden en te testen of je product wordt gekocht. Aarzelende reacties en steeds meer vragen en twijfel? Dan heb je nog niet de sweet spot gevonden voor deze propositie.

marketingfouten

Marketingfout #5 – Geen opwindende content om te gebruiken in je marketing

Content marketing helpt jouw doelgroep om je product en bedrijf te begrijpen en helpt hen in te zien waarom hun leven beter wordt als gevolg van je product en bedrijf. Door kennis te delen, informatie te verstrekken en zo jouw hulp aan te bieden, wordt het belang van jouw product en bedrijf voor je doelgroep duidelijk. Maar content marketing is waardeloos wanneer je geen waarde toevoegt op jouw blog.

Hoe doe je dat dan, content creëren die jouw prospects willen lezen?

Een paar eenvoudige tips:

Maak je content altijd waardevol; bied geen platte promotie, maar deel informatie, kennis en ervaring

Schrijf titels die de aandacht trekken

Gebruik veel beeldmateriaal in je content

Plaats video’s

Maak je content interessanter door persoonlijke verhalen te delen

Marketingfout #6: Je marketinginspanningen niet meten of aanpassen

Het is belangrijk om steeds te meten welke resultaten je marketinginspanningen hebben en je aan te passen. Als je doet wat iedereen zegt dat je moet doen, zonder in de gaten te houden of het voor jou werkt, loop je de kans je business langzaam om zeep te helpen.

Deze fout hangt nauw samen met marketingfout #1: eerst heb je een marketingplan nodig, vervolgens voer je je plan uit en houd je nauwkeurig de vinger aan de pols of je plannen de uitwerking hebben die jij voor ogen hebt. Zo niet, aanpassen!

Marketingfout #7: De marketingstrategieën van je concurrenten kopiëren

Het kopiëren van de marketingstrategieën van je concurrenten helpt je niet om met je bedrijf op te vallen en een flink marktaandeel te veroveren.

Daarentegen is het leren van de marketingstrategieën van anderen een heel goed idee. Kijk naar wat ze doen en probeer te achterhalen waarom en met welke doelstellingen. En wordt dan heel creatief in het bedenken van je eigen marketingstrategieën die in de basis overeenkomen met die van je concurrenten, maar die in de uitvoering ervan precies passen bij jouw product en bedrijf.

Wees niet bang om anders dan anderen te zijn, daardoor val je juist op!

Marketingfout #8: Geen e-mailadressen verzamelen van potentiële klanten

E-mailmarketing is nog steeds één van de meest effectieve manieren van marketing, met de hoogste ROI, beter dan enig ander marketingkanaal. Ga maar na, minstens 90% van de mensen checkt elke dag hun e-mail…

Wat betekent die voor jouw bedrijf?

Dit betekent dat je altijd e-mailadressen moet verzamelen van de bezoekers aan jouw website om zo een relatie met deze mensen op te bouwen. Dit is de meest directe en doelgerichte manier van contact maken met je doelgroep.

Tot slot

Marketing is dé motor achter versnelde groei.

Als je wilt groeien met je bedrijf, dan móet je ervoor zorgen dat je structureel de juiste marketing inzet. Je kunt pas echt gaan opschalen wanneer je marketingactiviteiten als een geoliede machine hun werk doen en resultaat opleveren.

Wil jij in 2022 serieus werk maken van je marketing? Doe dan mee aan het Scaleup Bootcamp!

In het sensationele gratis 2-daagse Scaleup Bootcamp krijg je een helder beeld van a) hoe je er nu voor staat met de schaalbaarheid van je bedrijf b) hoe je door kleine, slimme veranderingen in je bedrijf, de microstrategieën, op eenvoudige wijze meer omzet en winst kunt maken en hoe je ervoor zorgt dat je bedrijf uiteindelijk meer waard wordt.

Zo pluk je niet alleen de vruchten van een verhoogd resultaat op de korte termijn, maar laat je de investeringen binnen je bedrijf langdurig renderen en vaar je een toekomstbestendige koers. Met een verlaagd risico en een verhoogd rendement. Hoe cool is dat?

Een fractie van wat je zult leren op het Scaleup Bootcamp:

✔ hoe je jouw omzet verdubbelt door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent
✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei
✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is
✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap in de ontwikkeling van jouw bedrijf
✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en daarmee extra financiering kunt aantrekken
✔ hoe je de concurrentie voor blijft door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten
✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kan toevoegen.
✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en wat het waard kan worden

Je kunt zowel in de zaal als online deelnemen aan het Scaleup Bootcamp!

Zo combineren we de voordelen van offline en online en maken we er voor iedereen een superwaardevolle ervaring van.

Wil jij de groei van je bedrijf een nieuwe impuls geven?

Meld je dan hier aan!