Zakelijk netwerken zinvol? 20 voordelen van netwerken op een rij
Succesvolle ondernemers noemen hun relaties met andere individuen of bedrijven vaak als belangrijke factoren die hebben bijgedragen aan hun succes. Relaties die meestal voortkomen uit zakelijk netwerken.
In de afgelopen 1,5 jaar is er voor veel ondernemers van netwerken niet veel gekomen. Maar inmiddels is er weer meer mogelijk en worden er ook weer netwerkactiviteiten op touw gezet.
Toch netwerkt niet iedereen. Zakelijk netwerken biedt echter zeer concrete voordelen, waaronder enkele die niet meteen duidelijk zijn.
Hieronder vind je 20 belangrijke voordelen van netwerken, om je de inspiratie te geven om het maximale uit je netwerk te halen en over mogelijk bezwaren heen te stappen.
Lees hieronder verder.
Het is tijd voor een nieuw idee over bedrijfsgroei dat past bij ondernemers die vooruit kijken.
Het Business Accelerator whitepaper vertelt over ons nieuwe idee over bedrijfsgroei en toont je hoe jij jouw ambitie waar kunt maken. Hoe je dit doet? Door eerst te systematiseren, dan te schalen en dan de resultaten daarvan te benutten.
Dat doe -en kan! - je zelf. Zo maak je groei systematisch en kom je fundamenteel verder. Zo simpel is het.
Niet iedereen houdt van netwerken
Als je aan succesvolle ondernemers vraagt welke factoren het meeste hebben bijgedragen aan hun succes in het bedrijfsleven, dan zullen de meeste iets over hun relaties met andere individuen of bedrijven zeggen. Relaties die meestal voortkomen uit zakelijk netwerken.
Toch netwerkt niet iedereen even enthousiast. Redenen waarom je niet netwerkt kunnen zijn:
Ik hou niet erg van (netwerk-) bijeenkomsten met veel mensen.
Ik hou er niet van om mezelf op de voorgrond te plaatsen.
Ik hou er niet van om alle (verkoop-)verhalen van anderen aan te horen.
Ik ga niet graag alleen naar sociale gelegenheden.
Ik heb er geen tijd voor.
Ik zie de zakelijke voordelen er niet van.
Het levert me weinig concrete resultaten op.
Mijn klanten bevinden zich toch niet in dergelijke netwerken.
De voordelen van netwerken
Zakelijk netwerken heeft echter vele zeer concrete voordelen, waaronder enkele die niet meteen duidelijk zijn.
Hieronder noemen we de belangrijkste voordelen van netwerken, om je daarmee wellicht de inspiratie te geven om over jouw bestaande bezwaren heen te stappen.
De 20 belangrijkste voordelen van netwerken zijn:
Je kunt een beroep doen op het netwerk voor hulp, ondersteuning en advies.
Je kunt hulp, ondersteuning en advies geven aan de mensen in je netwerk.
Je breidt je invloedssfeer uit.
Je vergroot het aantal, de aard en de diepte van jouw informatiebronnen.
Je krijgt nieuwe perspectieven en nieuwe inzichten.
Kansen bieden zich aan in de vorm van onder meer positieve aanbevelingen, verwijzingen, partnerships, verzoeken om jouw dienst of product, kansen om te spreken of te schrijven en concrete verkoopmogelijkheden.
Je zelfvertrouwen neemt toe als je jezelf ertoe brengt om te praten en jezelf te verbinden met mensen die u nog niet kent.
Door een verbeterde zichtbaarheid verhoog je jouw profiel verder.
Je bouwt een reputatie op als deskundige en ervaren specialist in jouw vakgebied waarop mensen leren te bouwen.
Je ontmoet toekomstige zakelijke partners, leveranciers, klanten, medewerkers en vrienden.
Je bouwt aan meer contacten wiens hulp in te roepen is op het moment dat u ze nodig heeft.
Mensen uit het bedrijfsleven die netwerken zijn meestal mensen die er echt voor gaan en oefenen daarmee een positieve invloeden op u uit.
Je kunt business ideeën en gedachten voorleggen en spiegelen bij een breed scala aan relaties.
Je ontmoet mensen die je normaal gesproken niet in jouw dagelijkse zakelijke leven tegenkomt.
Je blijft up-to-date met alle ontwikkelingen in jouw branche of omgeving.
Je hebt de gelegenheid om je bedrijf en je producten persoonlijk te presenteren en te verwoorden, en op die manier deze te oefenen en verder te perfectioneren en te gebruiken in jouw marketing.
Netwerken is niet alleen maar strikt zakelijk en biedt ook kansen voor plezierig sociaal contact.
Je kunt je netwerken gebruiken als een omgeving om nieuwe producten te testen als een manier van het doen van marktonderzoek.
Het kan een grote return-on-investment opleveren, omdat deelname meestal gratis of slechts lage kosten kent.
Je hebt toegang tot producten en diensten waarvan je het bestaan niet zou hebben gekend.
Netwerktips
Met deze voordelen wordt duidelijk dat netwerken een plek zou moeten hebben in jouw bedrijf. Je doet er goed aan om je netwerkactiviteiten gestructureerd aan te pakken en de volgende tips mee te nemen.
Weet wie je spreekt
Zorg dat je weet wie aanwezig gaan zijn in een netwerkmeeting. Maak een connectie op Linkedin, verdiep je in deze potentiële gesprekpartners en ga op zoek naar interessante aanknopingspunten.
Hou je mond
Luister vooral en stel vragen. Laat je gespekspartner praten. Zo kom je veel te weten en kun je al snel constateren of jij de ander kunt helpen en of de ander iets voor jou kan betekenen.
Geven en nemen
Netwerken is een spel van geven en nemen. Waarbij de nadruk op het geven mag liggen. Door op zoek te gaan naar waar jij de ander kunt helpen, in plaats van te zoek naar wat jij kunt halen, vergroot je je gunfactor en bouw je aan een wederzijds profijtelijke relatie.
Elevator Pitch
Heb een antwoord klaar als iemand je vraagt wat je doet. En focus je daarbij op jouw ideale klant en die problemen die jij voor jouw ideale klant oplost. Wanneer jouw gesprekspartner zich hierin herkent, heb je een aanknopingspunt om de ander te kunnen helpen. Herkent hij of zij zich niet in jouw verhaal, dan is het tijd voor een ander onderwerp…
Kom netwerken!
Zie je het inmiddels zitten om te gaan netwerken? Met alle mogelijke positieve gevolgen van dien? Sluit je dan aan bij Business Accelerator.
Het Business Accelerator deelnemersveld is een mooie verzameling van ondernemers met allemaal hetzelfde doel: groei van hun bedrijf. Niet een beetje groei, maar significant, snel en langdurig.
Dit najaar vindt de 7e editie van het Scaleup Bootcamp plaats. In dit gratis, tweedaagse event bouw je het fundament voor de groei van jouw bedrijf. Met de microstrategieën voor versnelde groei breng je structuur aan in o.a. marketing, sales, finance en organisatie. Hierdoor wordt je bedrijf voorspelbaar en gaat lopen als een geoliede machine. Geen ad hoc acties, brandjes blussen en voortdurend improviseren meer. En wél een toename van omzet, winst en bedrijfswaarde en daarmee het uitgangspunt om succesvol op te schalen.
Twee dagen werken AAN je bedrijf in plaats van IN je bedrijf. Als jij de groei van jouw business serieus neemt, dan kun je er niet omheen. Dan móet je aan de slag met nieuwe doelen definiëren, strategische keuzes maken, (verander-)plannen ontwikkelen en de implementatie ervan in gang zetten. Het Scaleup Bootcamp helpt je daarbij. Én, twee dagen inspiratie opdoen, nieuwe mensen ontmoeten, sparren en samenwerken.
Wat denk je ervan? Ben jij erbij?