Branding en merkidentiteit: ook voor jouw bedrijf!
Branding: het is een buzzwoord van dit moment. Maar wat is branding eigenlijk? En wat betekent marktidentiteit?
In dit blog laten we je aan de hand van een voorbeeld zien wat branding en merkidentiteit betekenen en laten we zo zien hoe ook jouw bedrijf kan profiteren van een goed uitgewerkte branding en merkidentiteit.
Het blijft een mysterieus fenomeen: waarom is onze cultuur zo gefascineerd door bedrijven als Apple, Starbucks en de Nederlandse trots Albert Heijn? We zijn bijna religieus als het gaat om sommige merken, zodanig dat we bereid zijn om uren op de stoep voor een winkel te bivakkeren om bij de eersten te horen die het nieuwe model iPhone ‘mogen’ kopen. Het is toch niet zo dat deze producten zijn gemaakt van de beste materialen die er zijn? Het is ook niet zo dat deze producten technologisch per definitie beter zijn dan andere producten? Het lijkt er meer op dat we deze producten kopen omdat we niet slechts een telefoon, een bureau of boodschappen kopen, maar we kopen een idee, een concept.
We hebben het hier over merkidentiteit.
Starbucks en de zeemeermin
Starbucks is een voorbeeld van een bedrijf dat het commerciële gebruik van hun merkidentiteit helemaal in de vingers heeft. Het logo van Starbucks is één van de meest herkenbare logos van deze tijd. Slapeloze cafeinejunkies lopen rond met één oog op de weg of stoep terwijl het andere oog de omgeving afscant op zoek naar het welbekende groen-met-witte logo. Elke koffieliefhebber zal je vertellen dat er helemaal niets bijzonders is aan een kop koffie van Starbucks, maar dat het meer gaat – onbewust – om de Starbucks ervaring.
Maar wat maakt nou dat die Starbucks ervaring meer is dan een kop koffie en hoe komt het dat de klantloyaliteit van het merk zo groot is? Het geheim zit hem in de merkidentiteit.
Van het ronde groen-met-witte logo dat onmiskenbaar aanwezig is op de ramen van de zaak tot aan de groene schorten die de barista’s dragen die zich in het zweet werken achter de counter. Van de handgetekende illustraties en de menukaart tot de geprinte materialen in de zaak. Het Starbucks merk wordt je opgedrongen zodra je door de deur komt en toch slagen ze erin om dit te doen zonder opdringering te lijken. Het merk is warm en uitnodigend, en nodigt je vriendelijk uit om steeds weer terug te komen (net zo als de mythologische zeemeermin uit het logo doet).
Zonder echt diep in de psychologie achter merkidentiteit te duiken, is het duidelijk dat wanneer klanten een product kopen bij een sterk bedrijf als Starbucks en Apple, ze eigenlijk een idee kopen over hoe ze zichzelf zien in relatie tot hun peers. Ze houden van datgene waar deze bedrijven voor staan, wie zij representeren en ze zien zichzelf als deel van deze exclusieve community.
Eerste indruk
Hoewel dit effect veel groter is wanneer een bedrijf al een grote groep trouwe klanten en fans heeft, kan het zeker ook worden bereikt door een relatief onbekend MKB bedrijf.
Ongeacht de grootte van het bedrijf, elk bedrijf kan zich onderscheiden, geloofwaardigheid opbouwen en professionaliteit neerzetten door hun merkidentitiet te ontwikkelen. Onderzoek laat zien dat het menselijk brein beelden 60.000 keer sneller kan verwerken dan woorden. Dat betekent dat je met een geweldige merkidentiteit niet alleen veel sneller maar ook veel efficiënter kunt verkopen dan dat welke verkoper ook maar kan.
Een merkidentiteit is succesvol wanneer het op een positieve en dynamische manier opvalt. Net zoals het gaat met het maken van een eerste indruk.
Het blijkt dat de gemiddelde websitebezoeker ongeveer 10 seconden op een website blijft voordat hij besluit om te blijven of niet. Deze eerste 10 seconden bestaan vrijwel geheel uit visuele eerste indrukken en hebben een enorme impact op hoe de bezoeker zich voelt ten aanzien van jouw bedrijf en of hij zich jouw bedrijf in de toekomst zal herinneren.
Hoewel het zo kan zijn dat jouw bedrijf echt betere producten biedt dan je concurrenten en je op je website uitvoerig uitlegt waarom dat zo is, is de werkelijkheid zo dat je het verliest in vergelijking met een bedrijf dat een betere branding heeft. Of je het nu leuk vindt of niet, jouw bedrijf bestaat in een moderne, visueel ingestelde wereld. Je kunt niet verwachten dat een klant alinea na alinea doorleest om te bepalen of jouw product waarde heeft. Wat je nodig hebt is een duidelijke eerste indruk.
Wanneer je de eerste seconden van aandacht van mensen wilt trekken is een duidelijke merkidentiteit van groot belang.
Branding: wat en hoe
Nu het belang duidelijk is van een duidelijke merkidentiteit, is het de vraag hoe je deze bepaalt. Het bepalen van je merk en merkidentiteit is een zorgvuldige klus. Je merk is het gezicht van je bedrijf en zou zo uniek en persoonlijk moeten zijn als jij bent. Dan helpt het je om je te onderscheiden van je concurrenten, helpt het je klanten om zich visueel en emotioneel te verbinden met je bedrijf en creëer je vertrouwen in je product en bedrijf.
Ondanks dat elementen van je merkidentiteit – logo, kleuren etc. – wellicht van oppervlakkige aard lijken te zijn, is de ontwikkeling van je merkidentiteit een diepgravend proces waarbij je een aantal essentiële zaken in je bedrijf met elkaar verbindt: Wie is je klant? Wat heeft je klant nodig? Welk probleem los jij op voor je klant? Welke rol speel jij in de markt?
Het proces van Branding is te veelomvattend om recht te doen in een blogartikel.
Maar omdat we het wel heel belangrijk vinden dat jij de juiste stappen zet met de branding van jouw bedrijf, wijden we uit over dit onderwerp in het Scaleup Bootcamp.
In allerlei business brainstorms en workshops, die elkaar in hoog tempo afwisselen, ga je twee volle dagen concreet aan de slag met jouw bedrijf. Om jouw merkwaarden te bepalen, om jouw onweerstaanbare aanbod te formuleren, om je eigen leiderschap te ontwikkelen, om jouw verdienmodellen te verbreden, en nog veel, heel veel meer.
Het Scaleup Bootcamp is gemaakt voor ambitieuze groeiers ongeacht product, grootte, markt of sector. In het Scaleup Bootcamp ontdek je wat je precies moet doen om versnelde groei te bereiken en te behouden. Je ontvangt de exacte formule en het bewezen stappenplan dat van toepassing is op elk type bedrijf.
Interessant? Meld je dan hier aan!