Welke problemen ontstaan door niet te groeien

 

Jouw bedrijf is jouw baby, je trots, je vreugde. En het gaat best goed. Of tenminste, je blijft steady op hetzelfde niveau dus dat is voldoende, toch? Maar wat als we je vertellen dat je bedrijf dan eigenlijk niet zo goed gaat als je denkt? Stilstand is achteruitgang, wordt wel gezegd. En dat geldt zeker voor bedrijven. Het is essentieel om je bedrijf te laten groeien om succesvol te zijn op de lange termijn. Want wat gebeurt er door niet te groeien? We hebben de verschillende problemen voor je op een rijtje gezet.

1. Verlies van marktaandeel

Je concurrentie slaapt niet. Terwijl jij tevreden bent met wat je tot nu toe hebt bereikt, zijn zij bezig met groei en innovatie. Jouw aandeel in de markt wordt steeds kleiner terwijl die van hen steeds groter wordt. Dus wordt wakker! Het is belangrijk om te blijven innoveren en jezelf te blijven ontwikkelen om te voorkomen dat je marktaandeel afneemt. Waarom zou je klein blijven als je ook een marktleider kan zijn?

2. Beperkte omzet en winst

Ben je blij met je huidige winst? Misschien doe je het best lekker. Maar wat als wij je vertellen dat je het komende jaar een omzet van 177% kan draaien? En het jaar erna een omzet van 314%? En wat als je in het derde jaar zelfs een omzet van 556% kan behalen? En dit terwijl je winst procentueel alleen maar toeneemt? Dan zou je gek zijn als je blijft zitten waar je bent, toch?

3. Beperkte schaalvoordelen

Hoe groter een bedrijf is, hoe meer het van schaalvoordelen profiteert. Als je niet groeit kan het moeilijk zijn om de schaalvoordelen te behalen die nodig zijn om kosten te verlagen en winst te maximaliseren. Een klein bedrijf betaalt relatief veel voor benodigde materialen, software en diensten. Een groter bedrijft bespaart op de kosten door bulkinkoop en kan hierdoor de winst maximaliseren.

4. Het is saai voor jou

Het is saai om niet te groeien. Echt verschrikkelijk saai. Geen nieuwe uitdagingen, geen opwinding, geen adrenaline. Je bent dan simpelweg op de winkel aan het passen. Als ondernemer ben je waarschijnlijk niet begonnen om in een sleur te blijven zitten. Je hebt passie, drive en ambitie om iets te creëren en te laten groeien. Dus, als je weer wilt knallen, dan is het tijd om aan de slag te gaan.

5. Het is saai voor je werknemers

Wanneer je bedrijf niet groeit, kan het niet alleen saai zijn voor jou als ondernemer, maar ook voor je werknemers. Want zeg eerlijk, wie wil er nu dag in dag uit hetzelfde werk doen, zonder enige uitdaging of mogelijkheid om zich te ontwikkelen? Voordat je het weet, zit je opgescheept met een team van ongeïnspireerde, ongemotiveerde werknemers die elke dag op de klok kijken en zich afvragen of ze al naar huis mogen. Laat je werknemers groeien en zich ontwikkelen, geef ze nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden en maak van je bedrijf een plek waar mensen graag werken.

6. Werknemers vertrekken

Zonder groei zijn er geen nieuwe uitdagingen, geen doorgroeimogelijkheden en geen beloningen voor het harde werk. Wanneer er geen carrièremogelijkheden zijn kan dit zorgen voor het vertrek van getalenteerde werknemers naar bedrijven die wél groeien. Dus als je wilt voorkomen dat je beste mensen vertrekken, zorg er dan voor dat je bedrijf blijft groeien en zich blijft ontwikkelen. Want alleen dan kun je talent behouden en je werknemers belonen met de uitdagingen en kansen waar ze naar op zoek zijn.

7. Innovatie staat stil

Als je niet groeit, kan het moeilijk zijn om te innoveren en nieuwe producten of diensten te ontwikkelen. Als je vasthoudt aan oude methoden en structuren, zul je nooit nieuwe manieren ontdekken om dingen te doen en zal je bedrijf achterblijven bij de concurrentie. Zonder innovatie is er geen voorsprong, geen differentiatie, geen verfrissing - alleen dezelfde oude, saaie manier van zaken doen. Om te blijven innoveren en te groeien moet je dus bereid zijn om uit je comfortzone te stappen en nieuwe ideeën te verkennen.

8. Het is risicovol

Je zou het misschien niet verwachten, maar stilstaan is enorm risicovol voor ondernemers. Als je niet groeit, blijft alles zoals het is. Dat betekent dat je bedrijf niet meer innoveert en langzaam aan het verstoffen is. En dan opeens komt er een grote tegenslag, zoals een pandemie, en valt je bedrijf om. Zorg er daarom voor dat je bedrijf resilient is. Een groeiend bedrijf kan namelijk wel tegen een stootje.

9. Je bedrijf is lastig te verkopen

Wil je jouw bedrijf op den duur verkopen? Dan is het belangrijk dat het bedrijf in een stijgende lijn blijft groeien. Je bedrijf is aanzienlijk minder waard met een stilstaande omzet dan wanneer het groeit. Dit komt doordat investeerders kijken naar de toekomstige winst. Wanneer zij een stijgende lijn zien zal je bedrijf makkelijker te verkopen zijn en voor een veel hoger bedrag.

Blijf groeien

Het is duidelijk dat niet groeien een aantal grote problemen kan veroorzaken voor een bedrijf. Of je nu net begint of al een gevestigd bedrijf hebt, het is belangrijk om te blijven groeien en te evolueren om relevant te blijven in een steeds veranderende markt. Door actie te ondernemen en te investeren in groei, kun je deze problemen voorkomen en een solide basis leggen voor toekomstig succes. Laat deze problemen je niet afschrikken, maar gebruik ze als motivatie om te blijven groeien en te innoveren.

Zet de turbo op je bedrijfsgroei bij het Scaleup Bootcamp

Wist je dat 90% van alle MKB-bedrijven niet groeit? Dit vinden wij enorm zonde. Iedere ondernemer streeft immers naar een gezond bedrijf met winst. Jij kan je onderscheiden, je hebt al een goed product of een goede dienst en nu wil je in volle vaart vooruit.

Exponentiële groei is geen toverkunst of onhaalbare zaak. Met onze unieke én bewezen groeiformule bouw je een fundamenteel systeem en zet je de turbo op jouw bedrijfsgroei.

Wil je echt bouwen aan je bedrijf en de fundering voor een succesvol 2023 leggen? Kom dan naar het Scaleup Bootcamp en ontdek hoe dit ook voor jou werkt, ongeacht je product, dienst, markt of sector.

In het Scaleup Bootcamp ontdek je welke strategieën je moet toepassen om niet alleen te groeien maar ook te schalen met je bedrijf.