Medewerkers bedanken: 7 manieren
In eerdere blogs besteedden we veel aandacht aan het betrekken van je team bij de strategie en planning voor het nieuwe jaar. Door samen met je medewerkers te evalueren, vooruit te kijken en plannen te smeden, betrek je je team meer bij je bedrijf.
Nu nodigen we je uit om ook terug te kijken naar wat je team allemaal heeft gedaan om het afgelopen jaar tot een succes te maken voor je bedrijf. Medewerkers bedanken voor hun inzet, bijdrage en betrokkenheid is belangrijk wanneer je je team gemotiveerd en gelukkig wilt houden.
In dit blog reiken we je 7 manieren aan om je medewerkers te bedanken voor hun aandeel in het behaalde succes.
December. Het seizoen van cadeaus geven en ontvangen. We doen dit met z’n allen uitbundig deze maand en zo geven we onze familieleden en vrienden de erkenning dat ze belangrijk voor ons zijn en laten we weten dat we blij zijn met ze.
De medewerkers binnen jouw bedrijf zijn ook net gewone mensen… en ook zij hebben de behoefte om erkend te worden en willen het gevoel krijgen dat ze worden gewaardeerd.
Nu denk je wellicht “nou ja, ik betaal toch elke maand salaris, dat is wat we hebben afgesproken en daar blijft het bij, specifiek medewerkers bedanken vind ik overbodig”. Formeel kan dat zo zijn, maar het is ook zo dat medewerkers meer en meer niet alleen maar door salaris worden gemotiveerd. Bijkomende voorwaarden zorgen voor een grotere betrokkenheid en inzet van medewerkers.
Wij weten ook dat je in deze tijd van het jaar hartstikke druk bent en mogelijk niet zit te wachten om nog iets extra’s te gaan doen. En toch doen wij met dit blog een pleidooi voor het bedanken van je medewerkers voor alle inzet die ze hebben gedaan én reiken we je manieren aan waarop je dit kunt doen.
1. Geef een kerstcadeau
Het ligt natuurlijk nogal voor de hand om je medewerkers een kerstpakket te geven. En toch, veel bedrijven beginnen pas aan het jaarlijkse kerstpakket te denken wanneer de laatste blaadjes allang al van de bomen zijn gevallen en regelen dan nog snel even iets…
Ze nemen de tijd niet om goed na te denken over waarmee ze hun medewerkers een plezier doen en ze hebben geen tijd om goed na te denken over de boodschap die ze met het pakket willen meegeven (je wilt tenslotte geen mogelijkheid onbenut laten om je medewerkers te betrekken door inzicht te geven in waar je bedrijf voor staat).
Je doet je medewerkers én jezelf een groot plezier door tijdig actie te ondernemen en in december een kerstpakket met impact te geven aan je medewerkers.
2. Laat je medewerkers meedelen in de winst
Je kunt dit op twee manieren doen: enerzijds kun je dit contractueel vastleggen, zodat de medewerker weet waar hij of zij aan toe is en het contract als een incentive werkt om de medewerker meer te motiveren om een bijdrage te leveren aan de winst.
Anderzijds kun je dit ook bij wijze van verrassing doen. “Mensen, we hebben dit jaar xxx euro winst gemaakt en om jullie te bedanken voor jullie bijdrage hieraan willen we jullie hierin mee laten delen, dus krijgt iedereen een bonus”.
3. Doe een “medewerker van het jaar” actie
Door een actie te doen waarbij je alle medewerkers van het bedrijf betrekt bij het kiezen van de medewerker van het jaar, verhoog je de betrokkenheid van iedereen. Men wordt zich bewust van de kwaliteiten en vaardigheden die collega’s hebben en inbrengen en ook van de eigen kwaliteiten en vaardigheden. Dit geeft een positieve impuls aan de dynamiek binnen het bedrijf.
Wanneer je vervolgens de medewerker van het jaar de opdracht geeft om zijn of haar collega’s te helpen en te leren om ook zo succesvol te worden, heeft het hele team er baat bij.
4. Geef loonsverhoging
Van loonsverhoging wordt elke medewerker blij! Uiteraard moet het wel passen binnen het budget dat jij hebt gemaakt voor personeelskosten. Het is belangrijk om te beseffen dat de hoogte van de verhoging niet zo heel veel uitmaakt, maar dat een verhoging van “bijna niks” wordt ervaren als een poging om mensen blij te maken met een dooie mus. En dat werkt uiteraard heel demotiverend. Dan kun je beter geen loonsverhoging geven.
5. Organiseer een eindejaarsfeest
Dat is dit jaar wel een hele uitdaging. Een ‘normaal’ eindejaarsfeest zit er niet in. Oftewel, er wordt een beroep gedaan op je creativiteit om iets feestelijks te organiseren met inachtneming van de beperkingen. Deze uitdaging deels neerleggen bij je medewerkers is een goed idee: teamleden leren elkaar op een andere manier kennen.
Mensen die betrokken zijn bij het bedrijf en die als team goed functioneren, doe je vaak een plezier door een sociale activiteit te organiseren. Daarmee geef je je medewerkers de gelegenheid om elkaar binnen een andere context dan het bedrijf te ontmoeten. Op deze manier medewerkers bedanken bevordert de onderlinge relaties en daarmee de samenhang van het team. Goed voor je medewerkers en goed voor het bedrijf.
6. Geef je medewerkers een individueel ontwikkelingsbudget
De lol van het werk zit hem voor medewerkers vaak voor een groot gedeelte in de mogelijkheden om verder te groeien, om zich te ontwikkelen, om nieuwe dingen te leren en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Met een individueel ontwikkelingsbudget kunnen medewerkers zelf bepalen waar ze zich meer in willen bekwamen. Op deze manier je medewerkers bedanken werkt heel motiverend en het komt de kwaliteit van het werk wat zij leveren ten goede, en dat is weer een goed voor je bedrijf.
7. Erken je medewerkers voor individuele prestaties
Wanneer een medewerker een briljant idee of een heel goed initiatief uitvoert wat waardevol is voor het succes van je bedrijf, dan is er niets gemakkelijker dan deze medewerker daar persoonlijk voor te bedanken en hem of haar een cadeautje te geven. Met een dinerbon, of een andersoortige cadeaubon (als je weet wat de persoonlijke interesses zijn van de medewerker, houd daar dan rekening mee), doe je een medewerker een groot plezier en laat je zien dat je oog hebt voor de individuele betrokkenheid en prestaties van je medewerkers.
Logisch
Het is eigenlijk best logisch en ook niet ingewikkeld:
Medewerkers bedanken = tevreden en betrokken medewerkers = beter bedrijfsresultaat.
Het loont dus de moeite om je medewerkers de aandacht te geven die ze verdienen!
Geoliede machine
Het Business Accelerator Groeiprogramma omvat een heel scala aan Microstrategieën met betrekking tot leiderschap en organisatie die significant bijdragen aan de ontwikkeling van je bedrijf als geoliede machine. Het doel van die machine is natuurlijk om meer omzet te genereren, meer winst te behalen en je bedrijfswaarde als gevolg daarvan te verhogen.
Wil jij meer weten over deze en andere microstrategieën?
Doe dan mee met het Scaleup Bootcamp van 28 en 29 januari aanstaande.
Het Scaleup Bootcamp is gemaakt voor ambitieuze groeiers ongeacht product, grootte, markt of sector. In het Scaleup Bootcamp maak je diepgaand kennis met de beste microstrategieen uit het Business Accelerator Groeiprogramma. Welke microstrategie mag echt niet ontbreken in jouw groeiplan? Welke groei is er voor jou haalbaar? Je gaat direct aan de slag om het in jouw bedrijf toe te passen. Zo leveren we jou de kickstart voor een succesvol 2021.
Een fractie van wat je zult leren op het Bootcamp:
✔ hoe je jouw omzet substantieel laat stijgen door een unieke en bewezen marketingstrategie die vrijwel niemand kent
✔ welke ondernemers mindset voor groei essentieel is
✔ de beste groeistrategie en de de volgende stap is in de ontwikkeling van jouw bedrijf
✔ hoe je makkelijk versneld kunt groeien en extra financiering kunt aantrekken
✔ hoeveel jouw bedrijf nu waard is en waard kan worden
✔ hoe je de concurrentie voor kan blijven door jouw onderscheidend vermogen sterk te vergroten
✔ welk rekenmodel ten grondslag ligt aan exponentiële groei
✔ hoe je nieuwe verdienmodellen aan je bestaande business kunt toevoegen.
Zie je het voor je? Even een time-out van de dagelijkse werkdruk, heerlijk. Twee dagen voor jezelf, vol inspiratie waardoor je op een nieuwe manier naar je bedrijf gaat kijken. Een andere mindset bij jou en de medewerkers die je meeneemt is het resultaat daarvan.
Geen stoffige lezingen, maar intensieve en interactieve presentaties en business cases. En niet alleen dat, je gaat direct aan de slag met verkregen inzichten. Om zo de verbeteringen in je bedrijf te bepalen.
Je hebt uitvoerig de mogelijkheid om in contact te komen met andere ondernemers, die mogelijk in dezelfde fase zitten als jij. En je hebt de kans andere ondernemers te ontmoeten die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan jouw onderneming.
Interessant voor je? Meld je dan hier aan!